Σελίδες

Σάββατο 24 Απριλίου 2010

Στον πύργο γαμιούνται και στη γιάρδα κοιμούνται

Photo by Neros, πλοίο στη δεξαμενή (floating deck)


Αυτό το κείμενο προέκυψε ένα απόγευμα που συζητούσαμε με το φίλο μου για την ιστορία των ναυπηγείων. Άρχισε να μιλάει κι εγώ να γράφω κάνοντας ελάχιστες αλλαγές. Ήταν για μένα μια καλή ευκαιρία να μάθω εκ των έσω πράγματα που αλλιώς δε θα τα μάθαινα. Ορίστε τι είπαμε:

Την 1η Απριλίου 1985 ο Σταύρος Νιάρχος έκανε μια κίνηση που στην αρχή μόνο ως αστείο μπορούσε να εκληφθεί από τους 7000 εργαζόμενους στο ναυπηγείο Σκαραμαγκά. Ανακοίνωσε το lock-out του ναυπηγείου το οποίο παρέμεινε κλειστό για έξι μήνες. Ο τότε πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου πήρε την απόφαση να το ανοίξει ξανά με τη βοήθεια της ΕΤΒΑ. Εγώ μπήκα στο ναυπηγείο την άνοιξη του 1989. Βρήκα 4500 εργαζόμενους και στην αρχή έπαιρνα μηνιάτικο κάτι λιγότερο από 80.000 δρχ, σα να λέμε 800 ευρώ σήμερα, για να ανεβαίνω σε γερανούς με σακίδιο εργασίας που είχε βάρος 3-4 κιλά. Οι συνθήκες ήταν ανθυγιεινές και επικίνδυνες. Αμίαντος από τα φρένα των γερανών, καιρικές συνθήκες, λάδια, γράσσα και μουτζούρα, γενικά περνούσαμε καλά... Με τις διοικήσεις του ΠΑΣΟΚ από το 1985 έως την περίοδο Κωνσταντίνου Μητσοτάκη (‘91-’93), το ναυπηγείο είχε χρεωκοπήσει. Σε αυτό, λοιπόν, το κλίμα ο Κ. Μητσοτάκης έστειλε ως διευθύνοντα σύμβουλο τον Πιέρο Παναγιωταρέα, εν αποστρατεία υψηλό αξιωματούχο του Πολεμικού Ναυτικού, με σκοπό να το εκκαθαρίσει. Για να το κάνουμε κατανοητό, αυτό σημαίνει να το κλείσει χωρίς να υπάρχει αύριο. Σε μία από τις πρώτες ομιλίες του στους εργαζόμενους ο Παναγιωταρέας είπε κατά λέξη ότι «στον πύργο γαμιούνται και στη γιάρδα κοιμούνται». Εννοούσε ότι στα γραφεία, ή αλλιώς όπως το λέμε εμείς στον «πύργο», πηδιούνται στην κυριολεξία, ενώ οι εργάτες κάτω ξύνονται. Αυτός ήταν αισιόδοξος για την πορειά του ναυπηγείου και είχε πει ότι με τα μηχανήματα που έχει, το μόνιμο προσωπικό και τους περιστασιακούς εργάτες της ζώνης του Περάματος (καμιά πεντακοσαριά ψυχές) το μαγαζί είχε προοπτική. Μέσα σε δύο χρόνια που παρέμεινε στη διοίκηση βελτίωσε τις υποδομές του ναυπηγείου. Δημιούργησε καινούρια μονάδα κατασκευής βαγονιών για ΟΣΕ και ΗΛΠΑΠ, κατασκεύασε δρόμους που αντέχουν μέχρι σήμερα, αγόρασε γερανογέφυρες, κλαρκ, λέιζερ φλογοκοπτικά και άλλα. Επίσης, έκλεισε συμφωνίες με την TEXACO ώστε να φέρνει τα πλοία της εκεί για επισκευή, άρχισε την κατασκευή 3 φρεγατών -δημιουργώντας νέες μεγάλες αποθήκες ώστε να υπάρχουν όλα τα ανταλλακτικά μέχρι την τελευταία βίδα εκεί- και έκανε ρεκόρ επισκευών με 200 καράβια το χρόνο. Είχε γνώση σε ποιο συνεργείο δούλευε ο καθένας μας και έδινε και εξτρά σε όσους έπαιρναν πρωτοβουλίες. Είδαμε τις τσέπες μας να γεμίζουν λεφτά τότε. Έτσι πήγαμε μέχρι το 1992 και αυτός έλεγε ότι ξεχρεώνει το ναυπηγείο και σε λίγο δε θα χρωστάμε. Το Δεκέμβριο του 1992 η ΕΤΒΑ δεν ανανέωσε το συμβόλαιό του επειδή –όπως ακουγόταν- δε βόλευε «τα δικά μας παιδιά». Από το 1993 μέχρι το 1995 οι διοικήσεις που διόριζε το ΠΑΣΟΚ έφεραν πάλι το ναυπηγείο στα όρια της χρεωκοπίας, παρόλη τη δουλεία που είχαμε. Τότε στη παρέα συζητούσαμε την ιδέα να πάρουν οι εργαζόμενοι το ναυπηγείο αφού εμείς κάναμε όλη τη δουλειά, από τον αμμοβολιστή μέχρι και τον ναυπηγό. Σε μια γενική συνέλευση ένας από εμάς είπε την ιδέα και οι συνδικαλιστές γέλασαν. Έξι μήνες αργότερα η ΕΤΒΑ όντως πούλησε μετοχές για το 49% στους εργαζόμενους μέσω της παρακράτησης μισθού. Σε 14 χρόνια θα είχαμε εμείς το 49% του ναυπηγείου. Το 1998, ο Κώστας Σημίτης (τη χρονιά της ανόδου του χρηματιστηρίου) ιδιωτικοποίησε την ΕΤΒΑ δηλαδή απορροφήθηκε απ΄ την Τράπεζα Πειραιώς του Μιχάλη Σάλα. Προηγουμένως, η ΕΤΒΑ έπρεπε να έχει εκποιήσει την περιουσία της και με τη σύμφωνη γνώμη των εκπροσώπων μας -που δεν είδαν ποτέ το σχήμα 51- 49 με καλό μάτι- κι ετσι δεν ενημέρωσαν ποτέ τους εργαζόμενους για τις δυνατότητες και τις προοπτικές μας. Λοιπόν, η ΕΤΒΑ αγόρασε τις μετοχές μας, πήραμε τα λεφτά μας πίσω και τα ΕΝΑΕ (Ελληνικά Ναυπηγεία Ανώνυμος Εταιρεία) πουλήθηκαν στη HDW, που αργότερα (2002) μεταπήδησε στην THYSSEN-KRUPP, με τη συμφωνία ότι το Ελληνικό Κράτος θα φτιάξει εκεί 3 υποβρύχια ιδίου τύπου με αυτό που φτιάχτηκε στο Κίελο και γέρνει. Σήμερα και τα 3 είναι έτοιμα για δοκιμή αλλά η THYSSEN έχει καταγγείλει τη σύμβαση. ‘Ολο αυτό το διάστημα των 10 ετών, η THYSSEN δεν έχει φέρει καμία καινούρια κατασκευή και απαξιώνει τις υποδομές του επισκευαστικού τομέα (δεξαμενές, γερανούς, ρυμουλκά). Για παράδειγμα, από τις τέσσερις δεξαμενές που δούλευαν το 1998, τώρα δουλέυουν οι δύο και οι γερανοί έχουν μειωθεί σημαντικά ενώ τα ρυμουλκά δεν έχουν πιστοποιητικά πλεύσης και μένουν δεμένα στις προβλήτες. Τα ναυπηγεία αξιολογούνται σύμφωνα με την ανυψωτική ικανότητα των γερανών τους, τη χωρητικότητα των δεξαμενών τους και την τεχνογνωσία των ανθρώπων που στην Ελλάδα είναι υψηλή. Σήμερα η THYSSEN έχει αφήσει στο φιλότιμό μας τη συντήρηση αυτών των υποδομών.Το 2008 έσπασε τη μονάδα των τρένων και την έδωσε σε κάποιον αχυράνθρωπο ονόματι Mayer. Από πέρσυ τον Μάιο τα τρένα πτωχεύσανε και 160 εργαζόμενοι βρέθηκαν άνεργοι χωρίς αποζημίωση αλλά έρχονται παρόλ’ αυτά στο ναυπηγείο καθημερινά ελπίζοντας να απορροφηθούν. Οι υπόλοιποι εργαζόμενοι δεν σταθήκαμε αλληλέγγυοι στο πρόβλημά τους και δεν αντιδράσαμε δυναμικά. Τον περασμένο μήνα το ναυπηγείο σταμάτησε να πληρώνει κι εμάς (1300 άτομα) ενώ το 75.1% έχει ήδη πουληθεί στην ABU DHABI MAR. Τα σχέδια τους είναι μάλλον να συνεχίσουν στο ίδιο πνεύμα της THYSSEN, εφόσον με την ABU DHABI MAR είναι και συνέταιροι σε άλλα ναυπηγεία. Η THYSSEN είχε σκοπό να συρρικνώσει το ναυπηγείο θέλοντας να κλείσει και τη μονάδα των επισκευών που παράγει. Αυτό που κάνει είναι να περιμένει μόνο από το κράτος να της δώσει δουλειά, πράγμα που σήμερα με την κρίση είναι απίθανο. Η λύση είναι να περάσει το 100% του ναυπηγείου στα χέρια μας. Πράγμα που δε θα αρέσει στους κατευθυνόμενους γαλαζοπρασινοκόκκινους συνδικαλιστές, πρόβλημα τους, είναι ξεπερασμένοι πια από τα γεγονότα και αυτοί και τ΄αφεντικά τους. Να μην ασχολούμαστε μαζί τους. Δε χρειάζεται να βάλουμε κάποιον να μας ορίζει, ούτε κάποιος να βάλει εμάς να ορίζουμε, το μόνο που χρειάζεται είναι να κάνουμε ο καθένας μας υπεύθυνα τη δουλειά του, να κάνουμε συζήτηση, όχι ξεκατινιάσματα, να δούμε τα ουσιαστικά λάθη μας και να τα διορθώσουμε. Θέλει να υπάρξουν άνθρωποι με αξίες για να εφαρμόσουμε αυτή την πρόταση. Δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος, ο κόσμος επιλέγει να έχει τα μάτια κλειστά, φοβάται να δει την πραγματικότητα, έχουμε χάσει τις αξίες μας.

Νερός



Photo by Neros, κοπή ελασμάτων στην επίγεια δεξαμενή (dry deck)


15 σχόλια:

Chacakhan είπε...

Εύγε!

SaLaMi-EdAfOuS είπε...

Έμπαινε..!

Ανώνυμος είπε...

Δεν ειμαι ο Ανωνυμος. Ο tictac ειμαι. Πολυ δραστηριοτητα στο μπλογκ ρε παιδια. Χαθηκα.

Οπα, ενα κερι!

Να μπαινοβγαινω, οκ!

ιδεαληστης είπε...

logia starata.


a re poust pws ponane alh8eies etsi arada. bravo Tic

Fade είπε...

Πονεμένο θέμα τα ναυπηγεία. Η καταγραφή σου περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο το θέμα για ένα πολύ δυνατό συντελεστή βιομηχανίας που έχει πάρει την κάτω βόλτα, ενώ προσπαθούμε να βρούμε λύση με δάνεια και οικονομικά πακέτα ανάπτυξης που δεν αξιοποιούνται σωστά σε τομείς με έντονο αναπτυξιακό παρελθόν και ΜΕΛΛΟΝ.

Ανώνυμος είπε...

Να ξέρετε οτι η λύση που προτείνω είναι εφικτή.Σήμερα έδωσα την διεύθυνση του blog σας σε λίγους ανθρώπους, εργαζόμενους στα ΕΝΑΕ, πιστεύω θα γίνει μια αρχή απο΄δω να συ-ζητάμε.Περιμένω τις ενστάσεις τις απορίες, δικές τους κ΄δικέ΄σας

Ανώνυμος είπε...

το αποπάνω σχόλιο το έκανα εγώ ο Νερός.

Tic Tac είπε...

Μακαρι να υπαρξει μια αφορμη για κινητοποιηση και ζυμωση στο επιπεδο που λες, Νερε. Μπορουμε να προσθετουμε τα οποια νεα εδω στα σχολια, καθε φορα που υπαρχει κατι αξιολογο.

MrT είπε...

logia starata man...
bravo

makria apo syndikalistes paidia...einai oi megaluteres leres...akomi kai apo allous pio daimonopoiimenous...

Tic Tac είπε...

Ο Νερός μου έστειλε το παρακάτω κείμενο το οποίο αφήνω αυτούσιο :

Το αρχικό σχέδιο (plan A) για το πως θα κινητοποιήσουν τους εργαζόμενους το εφαρμόζουν οι εκπρόσωποι μας,συνδικαλιστές.
Σαν έξυπνοι άνθρωποι που ήμαστε προτείνω να έχουμε εναλλακτικό σχέδιο(plan B) σε περίπτωση που κάτι δεν πα ει καλά με το (plan A). Η πρόταση είναι η εξής ΄΄100%΄τα ΕΝΑΕ στα χέρια των εργαζόμενων.

Όσο περνούν οι μέρες είναι εις βάρος μας, λόγο της στάσης της τυσσεν ,οι υποδομές φθείρονται για παράδειγμα η Ν 5 επίγεια δεξαμενή η μεγαλύτερη στην Μεσόγειο (φανταστείτε 5 γήπεδα ποδοσφαίρου σε διαστάσεις) από τον Οκτώβριο, στο θυρόπλοιο της(πόρτα που χωρίζει δεξαμενή από θάλασσα) υπάρχουν μεγάλες διαρροές από λάστιχα,έτσι είναι συνεχώς πλημμυρισμένη η λεκάνη της με αποτέλεσμα ο μηχανολογικός εξοπλισμός(επιστόμια,μεταλλικές σκάλες..) πολύ γρήγορα να καταστέφεται και η ζημιά αυξάνετε καθημερινά. Ενώ αρχικά η αντικατάσταση του κομμένου λάστιχου θα στοίχιζε κάτι λιγότερο απο20000$ τώρα είναι πολλαπλάσια.

plan B

α)Λοιπόν, καταθέτει η THYSSEN τις αποζημιώσεις στον προσωπικό τραπεζικό λογαριασμό των εργαζομένων κ΄αυτες των τραίνων .
β) Δημοσιεύματα στο τύπο πριν λίγο καιρό αναφέρουν ότι τα ΕΝΑΕ πουλήθηκαν από THYSSEN στην συμβολική τιμή του ενός ευρω,προτείνω,εμείς να της δώσουμε τρία (βαριά-βαριά, συμβολικά) Τα έχει πάρει χοντρά η THYSSEN τα τελευταία χρόνια από το κράτος και υποβρύχια δεν μπορεί να παραδώσει (θυμίζω το πρώτο φτιάχτηκε στη Γερμανία και γέρνει) ( πλάγια τα γράμματα)να μείνει σαν συνεργάτης μέχρι να τα παραδώσει σωστά και θα δούμε
(θυμίζω ότι μολις το κράτος εχει εξόφλησε κ΄με το παραπάνω τοτε η τυσσεν σταμάτησε να μας πληρώνει)
γ)Μέτα ρωτάμε τις διοικητικές υπηρεσίες μας κ΄τους λογιστές μας πόσα είναι τα λειτουργικά έξοδα,ξέρουν αφού τα διαχειρίζονται ,ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες ενιαίου ναυπηγείου με τους ίδιους μισθούς που παίρναμε μέχρι χτες.Αν τα έσοδα μας δεν επαρκούν να υπάρχει μειώσει μισθού,έτσι ώστε να διατηρούνται οι θέσεις εργασίας σταθερές,φυσικά αν υπάρχουν κέρδη θα μοιράζονται σε όλους.Κάνουμε τον υπολογισμό, με έξοδα χ πόσα καράβια πρέπει να επισκευάσουμε φέτος για να τα καλύψουμε; αποτέλεσμα= ζ Καραβία
Ρωτάμε τους technican αν μπορούμε να φτάσουμε στο στόχο ζ.,είναι μηχανολόγοι υπεύθυνοι για όλες τις εργασίες που κάνει το ναυπηγείο στο πλοίο επίσης πουλάνε το προϊόν, φτάνουν στη καριέρα τους να γίνουν υψηλόβαθμα στελέχη του (π.χ ο Χ---- Βαλ-------.),που συνεργάζονται με αρχιμηχανικούς εταιριών για να φέρνουν καράβια των εταιριών τους στην επισκευή.Πιστεύω ότι μπορούμε να καλύψουμε τα έξοδα μιας κ΄τα τελευταία χρόνια(πολλά)οι επισκευές είναι κερδοφόρες,μέχρι και οι Γερμανοί διευθυντές το έλεγαν( τώρα οι περισσότεροι απάυτούς έχουν εγκαταλείψει το σκάφος).Η επισκευή λοιπόν μπορεί άμεσα να παράγει ζεστό χρήμα και μέσα σε μετρικούς μήνες να απασχολεί σχεδόν το σύνολο του προσωπικού (τραίνων,υποβρυχίων)
δ)Αν χρειαστούμε δάνειο,να κάνουμε ότι θα έκανε ένας ιδιώτης, εγγύηση η περιουσία του ναυπηγείου
Ξέρω ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι άπλα όπως τα περιγράφω.Στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά Υπάρχουν άνθρωποι μορφωμένοι και έχουν προσωπικότητα σε όλες τις μονάδες κ΄ειδικοτιτες που καταλαβαίνουν ότι το ξεκατίνιασμα είναι μόνο για μέσα στο σπίτι, όταν δεν μας ακούν.
Η δημόσια εικόνα θα πρέπει να είναι μια γροθιά,είναι η δύναμη που δεν πρέπει να χάσουμε,
οι άνθρωποι αυτοί που το καταλαβαίνουν μπορούν να προσφέρουν με τις γνώσεις κ΄τις ιδέες τους στη δημόσια συζήτηση,απ΄το σπίτι σας φυσικά.Έχουμε δει όταν τα ΕΝΑΕ ήταν στο δημόσιο = λαμογιά και τον ιδιώτη, βλέπουμε την κατάντια μας,δοκιμασμένες συνταγές.Όταν δεν έχουμε τίποτα να χάσουμε, τότε η πρόταση θα είναι η μόνη λύση για να διατηρήσουμε τις θέσεις εργασίας.Ελάτε να συνθέσουμε,έτσι δεν θα φοβάμαι.

Νερό

Υ.Σ θα δανειστώ κάτι από http://pitsirikos.net/ ενόψει της εργατικής πρωτομαγιάς΄΄δεν είναι απεργία είναι ανεργία"

Ανώνυμος είπε...

Βασιλη καλα τα λες.Τωρα τι κανουμε? Εχουμε φτασει σε απογνωση ολοι οι εργαζομενοι.Κουραγιο παιδια,θα το παλεψουμε μεχρι τελους.

Tic Tac είπε...

(συνέχεια από Νερός)

Θέλησα να βάλω πρόταση πάνω στο τραπέζι , όχι το πιστόλι (που θέλει ο υπουργός ).
Αλλάζουμε εποχή, δεν κρίνω κανένα συνάδελφο, είναι υπεύθυνοι άνθρωποι που αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεων τους.
Είμαι καλά,νιώθω πως έκανα το σωστό,έκλεισα ένα κύκλο(21 χρόνων) εδώ, δεν έχει πια να δω τίποτα άλλο, καιρός για αναζήτηση.
Διευκρινίζω , για όποιον δεν το κατάλαβε,ότι ο τίτλος που χρησιμοποιήσαμε ( ο τικ τακ κ΄εγώ) έρχεται σε αντίθεση με ότι πιστεύω για τους συνάδελφους μου,φαίνεται στα κείμενα. Είναι αλήθεια, χρειάζεται κάποιος να μας τα χώσει για να πάρουμε μπροστά,γιάυτό βάλαμε την έκφραση του Παναγιωταρέα.
Έυχομαι, να βρεθεί λύση καλή για το μαγαζί,γιατί κ΄γώ το πόνεσε (κύριε Ευτυχή) όπως εσείς, έτσι κ΄πολλοί άλλοι.Καταλαβαίνω, πως ζητάω να δώσουμε μεγάλο αγώνα... έχασα;? οχι΄ η πρόταση υπήρχε και θα υπάρχει στο μυαλό μας να δουλεύει, αν είναι αληθινή θα το δείξει ο χρόνος.

.Ο συνάδερφος Νερός.

Υ.Σ. Ευχαριστώ το blog για την φιλοξενία.

MrT είπε...

μήπως να καλέσετε και τον Παναγιωταρέα που ο άνθρωπος είχε όραμα και όρεξη;;;

Ανώνυμος είπε...

Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΑΠΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΣΟΥΝ ΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΥΠΟΤΑΞΟΥΝ ΟΛΟΣΧΕΡΩΣ. ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ . ΕΧΩ ΔΟΥΛΕΨΕΙ ΕΚΕΙ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΟΠΩΣ ΚΑΙ Η ΜΙΣΗ ΑΤΤΙΚΗ ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ . ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΕΜΕΙΣ ΓΑΙ ΝΑ ΑΠΟΤΡΕΨΟΥΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ. Η ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΑΡΕΤΕ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΣΑΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΑΣ . ΔΕΝ ΕΧΩ ΔΕΙ ΚΑΜΜΙΑ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΟΛΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ . ΑΠΟ ΟΤΙ ΞΕΡΩ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΩΜΑΤΕΙΟ . ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΙΚΑΝΟΥΝ? ΜΗΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΞΥΠΝΗΣΕΤΕ ΑΠΟ ΤΟ ΛΗΘΑΡΓΟ ΤΟΥ ΒΟΛΕΜΑΤΟΣ ?

unpause είπε...

Νερέ, ευχαριστούμε για την ενημέρωση, στηρίζω σίγουρα την πρόταση σου και εύχομαι η φιλοξενία μας να βοηθήσει..
tic tac θενκς για το δοχείο