Σελίδες

Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2012

AΣΦΟΥΓΓΑΡΙΣΤΑ ΣΗΜΕΙΑ

Φαντάζομαι πως κι εγώ αν περνούσα από μια βιτρίνα μαγαζιού κι έβλεπα από μέσα τα τελευταία απομεινάρια της θρακικής μεσαίας τάξης να καπνίζουν ηλεκτρονικά τσιγάρα σαν να μην υπάρχει αύριο, παρέα με το ντόπιο φοιτηταριάτο σε αναλογία 80% γυναίκες- 20% άντρες και το Milo z με τη μπάντα του live να γκρουβάρουν στο ρυθμό του funk, ε θα την κολλούσα τη μούρη μου στο τζάμι. Και θα έκανα και τις σβούρες μου και τις χειρονομίες μου και θα ήμουν και ωραίος. Από αυτή την άποψη τα τρία τσιγγανάκια που κάναν ακριβώς το ίδιο τις προάλλες, δεν κάναν και τίποτα περίεργο. Μόνο που αυτά φορούσαν κουρέλια, σέρναν ένα καρότσι σούπερ μάρκετ γεμάτο σίδερα και προφανώς για το γειτονικό Τενεκέ Μαχαλά τραβούσαν. Κι έτσι για κάνα εικοσάλεπτο βρεθήκαμε όλοι μας να συγκατοικούμε στο ίδιο κάδρο, με την ασφάλεια μιας βιτρίνας στη μέση να εξασφαλίζει πως μπορούμε μεν να πλησιάσουμε, αλλά όχι να έρθουμε σε επαφή. Μία εικόνα ίσον χίλιες λέξεις που ο καταστηματάρχης και τα τσιράκια του θέλησαν να τη διαγράψουν. Πράγμα δύσκολο βέβαια όταν έχεις να κάνεις με τσιγγάνους, με τους ανθρώπους αυτούς που αν κάτι μας έλκει πάνω τους και μας απωθεί ταυτόχρονα, είναι η παντελής έλλειψη εξουσίας του δικού μας τρόπου ζωής πάνω σε κάθε έκφανση του δικού τους βίου. Σύντομα φάνηκαν και πέντε, έξι ακόμα πιτσιρικάδες μουσουλμάνοι με BMX, οι οποίοι δεν είχαν καλύτερη τύχη. Να 'μαστε λοιπόν σε μία άλλη πλευρά της Ελλάδας. Στην Ελλάδα των μειονοτήτων και της σημασίας του αυτοπροσδιορισμού.

Τίποτα καλύτερο από την ανατροπή του ψέμματος του Ελλάς, Ελλήνων, Χριστανών. Εδώ στη Θράκη τουλάχιστον. Οι φίλοι μας από τη Μακεδονία θα μας τα πουν κάποια άλλη φορά. Ιστορίες για αγρίους. Μία μειονότητα που στην πραγματικότητα είναι μειονότητες,  Πομάκοι και τσιγγάνοι που ντε και καλά βαφτίζονται Τούρκοι και αναγκάζονται να μάθουν τουρκικά σε ελληνικά σχολεία, στρατός(!) που εκδίδει λεξικό πομακικής γλώσσας, πανεπιστήμια που ιδρύονται για εθνικούς λόγους. Και άλλες ιστορίες για αγρίους. Μπάρες που κόβαν την πρόσβαση σε Έλληνες υπηκόους μέσα σε ελληνικό έδαφος, Αλεβίτες κυνηγημένοι από Σουνίτες, Χριστιανοί “ντόπιοι” που μάξιμουμ πάνε τέσσερεις γενιές πίσω. Σαν μία εικόνα των Βαλκανίων είναι η Θράκη, προτού επιβληθεί αυτή η μπούρδα του έθνους κράτους. Ένας μικρός παράδεισος για εθνικιστές και κοινωνικούς επιστήμονες. Και είναι σημαντικό πως δεν υπάρχει τίποτε να επιλύσουμε, παρά μόνο να φανούμε λογικοί και να κατανοήσουμε, ότι η μόνη πραγματική μας  ταυτότητα είναι αυτή του Ανθρώπου.
Εδώ το site της μοναδικής πομάκικης εφημερίδας
Εδώ ένα πολύ ωραίο blog για τα Πομακοχώρια
Και εδώ μία συνοπτική ιστορία της Πομακόκατάστασης.
UPDATE: Εδώ ένα ντοκυμανταίρ για τους Πομάκους.

Τώρα βέβαια τι σου 'ναι ο άνθρωπος; Γιατί άνθρωποι είναι και τα καθάρματα.
Θεσσαλονίκη, 07: 00 πμ.
Στάση λεωφορείου.
Ένα ζευγάρι τσιγγάνων δέχονται άμεσα και απροκάλυπτα την ωμή λεκτική βία ενός μπασμένου ρατσιστή με βλέμμα τρελλού. Υπό το κράτος του φόβου μένω άφωνος και άπραγος μπροστά σε αυτό που συμβαίνει. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να κάτσω δίπλα σε αυτούς τους ανθρώπους μέσα στο λεωφορείο, κοιτάζοντάς τους στα μάτια εγώ και κοιτάζοντάς με στα μάτια αυτοί, κάθε φορά που αυτό το μίασμα από μπροστά φωνάζει πως θα τους γαμήσει τη μάνα αν δε φύγουν από τη χώρα.
Στο δρόμο προς το σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Προς αυτό το μνημείο σκοταδισμού, όπου ασφαλίτες σε ψάχνουν ακόμα βγαίνοντας από το τρένο, με τις τρισάθλιες τουαλέτες και εκείνο το χριστιανικό εκκλησάκι μέσα αριστερά να σου υπενθυμίζει τι;



13 σχόλια:

SaLaMi-EdAfOuS είπε...

Μόλις είπες πως κάθησες δίπλα και τους κοιτούσες στα μάτια ενώ τους έβριζε ο άλλος είπα "ά ο psaras είναι...."

Chacakhan είπε...

Κι ομως salami, αυτό που περιέγραψε δεν είναι καθόλου λίγο

Ανώνυμος είπε...

πομάκοι...
στην ελλάδα τους λέμε ελληνικό φύλο που μιλά κάτι σαν σλάβικα (δηλαδή βουλγαρικά) και έγιναν μουσουλμάνοι για να γλυτώσουν από τον οθωμανό
στη βουλγαρία τους λέμε βούλγαρους που έγιναν μουσουλμάνοι με το στανιό για να γλυτώσουν από τον οθωμανό
στην τουρκία είναι τούρκοι, διότι πως αλλιώς εξηγείται ότι είναι μουσουλμάνοι
αυτοί λένε ότι είναι πομάκοι
τόσο δύσκολο να δεχτούμε τον άλλο έτσι όπως είναι...

ίδια ιστορία τότε πριν από 10 περίπου χρόνια που πήγα στο Κασμίρ και ρώταγα τους πάντες: εσύ με το Πακιστάν ή με την Ινδία; και μου έλεγαν γιατί με ένα από αυτούς και όχι μόνοι μας ως αυτόνομο κασμίρ και ως κασμίριοι;

αν δεν ήταν οι πομάκοι, τα ροδόπια ένθεν και κείθεν θα ήταν μία βουνήσια έρημος με κάτι σκόρπια σαλέ και χιονοδρομικά κέντρα
και όταν δεν θα έχει μείνει ψυχή σε αυτό τον τόπο που λέγεται βαλκάνια...ψυχή από έθνη, κράτη και λαούς...οι πομάκοι θα είναι ακόμη εκεί

τώρα που σου τα λέω αυτά σκέφτομαι ότι πρέπει να σε περάσω από την εκείθε πλευρά...πιο όμορφη...πιο πράσινη...το ίδιο αυθεντική

ΑΜ

psarras είπε...

ΑΜ, έχουμε φύγει παρέα!

Tic Tac είπε...

Σκεφτομαι να επιτελεσω το εξης πειραμα:
Να γραψω πεντε φορες τη φραση "ειμαι ρατσιστης" στα σχολια και μετα να τη δω για κανα λεπτο.

Να δω τοτε αν θα μπορεσω να πεισω τον εαυτο μου οτι δεν ειμαι.

Μπαινω να δω τα λινκ, καλυτερα.

Tic Tac είπε...

"Ο 20ός αιώνας βρίσκει τους Πομάκους σκορπισμένους στα Βαλκάνια, δίχως ενιαία εθνοτική ταυτότητα."

Εδω κανει ολισθημα ο αρθρογραφος καθοτι η μη συγκροτηση μιας ομαδας εντος ενος εθνους κρατους , οπως υπονοει με τη φραση "σκορπισμενους" , δε σημαινει οτι αυτη η ομαδα δεν φερει εντος της μια ενιαια εθνοτικη ταυτοτητα. Μαλλον θα επρεπε να πει κατι σαν "δίχως ενιαία εθνικη συγκροτηση σε ενα κρατος που θα ειναι ο φορεας αυτης της ταυτοτητας".

Ο Locke προσδιοριζει την προσωπικη ταυτοτητα μεταξυ αλλων και απο τη χρονικη εκταση της μνημης στο παρελθον. Οσο οι ανθρωποι της κοινοτητας/ομαδας νοουν το παρελθον τους ως συνεχες και αναγνωριζουν το συλλογικο υποκειμενο ως το ιδιο ( αν και διαθετει αλλη συσταση ανθρωπων δηλ. τις γενιες που ακολουθουν η μια την αλλη ) τοτε αρκει για να σχηματισουν την ταυτοτητα τους.

Πρεπει να παμε εκει.

Ανώνυμος είπε...

tiktak
διάβασε το τελευταίο κεφάλαιο του φουκώ
η γέννηση της βιοπολιτικής
(βέβαια κανονικά διάβασε 5-6 φορές όλο το βιβλίο, αλλά...)
εκεί μιλά για κάποιον μετά το λοκ, τον φεργκιουσον που όρισε την κοινωνία

το ολίσθημα είναι ότι στην ελλάδα, στη βουλγαρία και την τουρκία θέλουμε ντε και καλά να βαφτίσουμε τους πομάκους έλληνες, βούλγαρους ή τουρκους
αλλά βλέπεις πονάει το θέμα, διότι αν αφήσουμε αυτούς, τότε τι θα κάνουμε με τους επίσης γείτονες μακεδόνες;;;
ΑΜ

Tic Tac είπε...

@AM
Μη βαριέσαι ρε να γράφεις το όνομά μου σωστά, θα σε χέσω...

Tictac.

:Ο}

Ανώνυμος είπε...

re tiktak
στο ζουμί απάντα ρε τικτακ
τικ τακ
tic tac
tikitak
ντιγκινταν

ΑΜ

υγ:άντε πάλι έσωσαν τις τράπεζές σου οι ευρωπαίοι...τυχεράκια...

Ανώνυμος είπε...

Περαστικός είμαι βρε παιδιά, από τύχη βρέθηκα στο blog.

Και θέλω να πω πως ο ρατσισμός είναι κάτι βαθιά ριζωμένο, με θρησκευτικό λίπασμα. Στη δική μου περίπτωση (που με θεωρούσα ...υπεράνω!) καταλύτης στάθηκε η στενή σχέση με Εβραία.

Και άρχισε η βυθομέτρηση.

Lypon

Tic Tac είπε...

Lypon,

Καλα εκανες και περασες. Νομιζω οτι η σπουδη σου στο θεμα ειναι χρησιμη. Αν δε βαριεσαι, πες κανα περιστατικο για να καταλαβουμε καλυτερα. Διακριτικα παντα, ξερεις τωρα. :)

Ανώνυμος είπε...

Εμ, και έλεγα..... τι καπνό φουμάρεις....

Αριστερός με λαθρολάγνες επιρροές...

Τι να περίμενεις όταν έχεις καταπατήση το ΜΟΝΟ που σου έδωσε αυτή η χώρα....


Άρχισε τώρα χαμαμ μπουρεκ......

Ανώνυμος είπε...

ανοικτή επιστολή στον ηλία κασιδιάρη, για το θέμα των μουσουλμάνων της θράκης:

http://bit.ly/PSoVQf