Πρώτα ήρθε στο μυαλό μου το λογοπαίγνιο με τη λέξη post και τη λέξη θάνατος στα λατινικά. Μου άρεσε η ιδεά ενός ποστ που θα μιλούσε για τον θάνατο και παράλληλα, ιδωμένος ο τίτλος ως όλον, για το "μετά θάνατον". Άρχισα το γκουγκλάρισμα για να αντλήσω έμπνευση από κείμενα και εικόνες, με την ελπίδα να έρθω σε επαφή με ερεθίσματα που μπορεί να γέμιζαν τον χώρο κάτω απ' τον τίτλο και να έδιναν μια καλή δικαιολογία για την ύπαρξή του. Άνοιγα καρτέλες, τις στρίμωχνα δίπλα από τις λογιστικές καρτέλες της δουλειάς, και ησύχαζα προς στιγμήν. Το περιεχόμενο ήταν σίγουρα ενδιαφέρον, αν αναλογιστεί κανείς ότι μέσα στις πολλές αναφορές, υπήρχαν διάφορες χρήσεις του όρου, άγνωστες για μένα μέχρι πρότινος.
Η αγαπημένη μου μέθοδος για να γνωρίζω νέα πράγματα είναι να αρχίζω να μιλάω γι αυτά με όσα λίγα ξέρω, ακόμη κι αν τα έχω μάθει προ μερικών λεπτών ή ωρών. Αρκετές ήταν οι φορές που καλοί φίλοι με κατηγόρησαν, όχι εντελώς άδικα. Μα η κρυφή γνώση για τη μέθοδο που ακολουθούσα με δικαίωνε, αφού η ίδια η αφήγηση κάθε φορά γινόταν όλο και πιο διαυγής, σαν το ποίημα που διαβάζεις μέσα σε διάρκεια πολλών ετών και σιγά σιγά αλλάζει.
Το βέβαιο που μοιράζονται όλες οι χρήσεις είναι μια έννοια τέλους. Το mortem είτε αναφέρεται κυριολεκτικά στην παύση της ζωής ενός έμβιου όντος, είτε στην ολοκλήρωση μιας διαδικασίας ενός αντικειμένου.
Στα έμβια, η αδυναμία να αναπαράγεις πλέον την υλική και πνευματική σου υπόσταση λέγεται θάνατος. Όταν κάτι ζωντανό πεθαίνει, μπορούμε να του κάνουμε post mortem examination ή αλλιώς αυτοψία. Διαπίστωσα μια συμπαθή γλωσσολογική διαφορά: η αυτοψία αναφέρεται σε ανθρώπινα όντα ενώ η νεκροψία σε ό,τι άλλο έμβιο. Για εμάς τους ανθρώπους, το αυτός, δηλαδή ο ίδιος, καταλαμβάνει τη λέξη πανηγυρικά, μιας και μόνο εμείς μπορούμε να εξετάσουμε ανθρώπους. Τα υπόλοιπα όντα χαρακτηρίζονται με την ιδιότητα της τελευταίας τους κατάστασης, δηλαδή απλά ως νεκρά. Θα προσπαθήσω να απαντήσω στο ερώτημα που μου προέκυψε μόλις, ελπίζω με τρόπο που να πείσω τον εαυτό μου. Στις ιδέες μας όταν πεθαίνουν, τι ακριβώς κάνουμε;
Με τη φράση post mortem interval περιγράφουμε τον χρόνο που έχει περάσει από τη στιγμή του θανάτου. Ανάλογα με τις συνθήκες και βάσει του ρυθμού αποσύνθεσης ίσως να είμαστε στην τυχερή θέση να παρακολουθήσουμε μια διαδικασία που μόλις έμαθα το όνομά της: αυτόλυση. Δηλαδή την καταστροφή ενός κυττάρου μέσω της δράσης των ίδιων του των ενζύμων. Η χώνευση του ίδιου του του εαυτού . Πρέπει να σκεφτώ κι αυτό για τις ιδέες μου πλέον. Αυτολύονται;
Η μαγεία όμως του post mortem ανακύπτει με την post mortem photography. Η διαδικασία φωτογράφισης των πτωμάτων που έδινε τη δυνατότητα στους ζωντανούς να κρατήσουν την εικόνα του νεκρού, πριν το σώμα αρχίσει να αυτολύεται. Η εικόνα είναι συνδεδεμένη μέσα μας με το ζωντανό, το πραγματικό, το εδώ και το τώρα, έτσι όπως αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο μέσα από την όρασή μας. Η φωτογραφία του νεκρού εμφέρει το νόημα του θανάτου, αλλά σαν μέσο για να μας το κομίσει ό,τι πιο ζωντανό είχαν τον 19ο αιώνα. Αυτή η παραδοξότητα σημαινόμενου και μέσου κάνει τις φωτογραφίες αυτές πολύ περίεργες και δύσπεπτες από τον πολιτισμό μας. Και στις ιδέες μας; Πώς βλεπουμε τις ιδέες αυτές όταν έχουν πεθάνει; Καμιά φορά προσπαθώ να προσομοιάσω τον εαυτό μου σε άλλες ηλικίες, περασμένες πιο συχνά, από τις οποίες έχω ανάμνηση. Έτσι, κρατάω το περιβάλλον σταθερό ως παράγοντα επηρεασμού μου, φέρνω σε ένα φιλμ μπροστά τις ιδέες μου και μετριέμαι. Μερικές είναι με ολοζώντανα χρώματα, δραστήριες και ζεστές, μ΄αυτές νιώθω ότι ανήκουμε στον ίδιο κόσμο. Άλλες όμως εμφανίζονται ξεθωριασμένες, με γρατζουνιές και κρύες. Μου παίρνει λίγη ώρα να παραδεκτώ ότι κάποτε ήταν παλιές βεβαιότητες που κούρνιαζα μέσα τους. Τώρα φαντάζουν αφιλόξενες και θέλω να τις περάσω γρήγορα από μπροστά μου.
Οι νεκρές ιδέες μου υπήρξαν σίγουρα ζωντανές. Δεν μπορώ να τις αρνηθώ. Τις παρατηρώ, σκύβω αργά από πάνω τους. Μέσα από τα υγρά μου μάτια κατεβαίνουν νέες ιδέες με άσπρες ποδιές για να προβούν στην αυτοψία. Όσο σκαλίζουν τις προκείμενες των νεκρών συμπερασμάτων, αυτά αυτολύονται κάτω από τα λεπίδια τους. Τα συμπεράσματα βλέπεις ήταν εξαρχής υπερβολικά υπερήφανα για να εξεταστούν τώρα από τις νέες ιδέες, κι έτσι χωνεύονται μόνα τους στην ανυπαρξία. Οι νέες ιδέες, σε μια ύστατη προσπάθεια να κάνουν καλά τη δουλειά τους, αρχίζουν να φωτογραφίζουν με μανία τη διάλυση. Θα είναι τυχερές αν περισώσουν έστω κάτι για τις επόμενες γενιές ιδεών που, με τόση υπερηφάνια, τις ακουώ να μιλάνε ήδη για τα δικά τους συμπεράσματα.
24 σχόλια:
Η συνείδηση κάποιων μικρών αλλά καίριων θανάτων (και δέν είναι αντίφαση ,αφορά απλώς την αντοχή του γεγονότος στήν διαχρονικότητα)οδηγεί στην κατάργηση ολο και περισότερων βεβαιοτήτων καί τελικά στήν ελευθερία.
Αθώος ως εν πλήρη συγχύση διατελών μπορείς τότε να απαγγέλεις ''Ξεκίνημα στόν έρωτα καί τόν καινούργιο θόρυβο'' σάν ελάχιστη σπονδή στόν Ρεμπώ και τόν Βάνεγκεμ.
Οι όποιες φωτογραφίες θα σε κατακλύσουν όταν και εάν καταλήξεις στίς ''ερήμους των επαφών''.
[παρεπιπτόντως η νεκροψία αφορά τούς ανθρώπους και η αυτοψία τον χώρο ,τα πράγματα, νομίζω και τα γεγονότα.]
ROUTE 56
@Route 56
Για να αρχίσω από το γλωσσικό, στα ελληνικά είναι πιο σωστή η χρήση όπως την εννοείς.
Το α υ τ ό αναφέρεται στο υποκείμενο ως δρών (εδώ βλέπει) παρά σε αυτό που έγραψα χτες.
Βλέπω ο ίδιος, δηλαδή.
Στα αγγλικά, από τα οποία εμπνεύστηκα, είναι όπως το έγραψα στο ποστ.
Ως autopsy εννοείται αυτό που εμείς λέμε νεκροψία και που τελείται από ανθρώπους προς ανθρώπους.
Το necropsy είναι "αυτοψία σε μη ανθρώπινα πτώματα".
Η πορεία προς την ελευθερία, λες, είναι γεμάτη πτώματα βεβαιοτήτων.
Αρχικά θα συμφωνήσω.
Τι στήνουμε όμως στη θέση των παλιών ναών;
Νέους ναούς (νέες βεβαιότητες όπως λεω στο ποστ);
Κενοτάφια;
Ενδιαφέρουσα είναι η στάση του Καμύ στόν ''Μύθο του Σίσυφου'',η η στάση της αριστεράς ''στά ερωτήματα που μας θέτουν θέτουμε νέα ερωτήματα'',αλλά τελικά η Επικούρεια συλογιστική ''εμπράγματη γνώση,απλότητα,αλήθεια,απόλαυση,συνείδηση''μου ταιριάζει πιό πολύ.
Ισως είναι το μόνο βουνό που αξίζει να ανέβει κανείς.
ROUTE 56
φίλε μου, πιάνεις ένα θέμα (τις φωτογραφίες των νεκρών) με το οποίο έχει ασχοληθεί εκτεταμένα η οπτική ανθρωπολογία ή αλλιώς η ανθρωπολογία του οπτικού πολιτισμού. δεν θυμάμαι τώρα συμπεράσματα γιατί εγώ δεν έχω ασχοληθεί με τη βιβλιογραφία αυτή. αυτό που θυμάμαι είναι πως έχω δει φοβερές φωτογραφίες νεκρών από χωριά της Ηπείρου αν θυμάμαι καλά... και επίσης ότι η κατα τ' άλλα μακάβρια πρακτική της φωτογράφισης νεκρών συγγενών είχε εξεληχθεί για τις κοινωνίες που το κάνουν ως βασική πτυχή της διαδικασίας του θρήνου... βέβαια σε πολλές περιπτώσεις η φωτογραφήσεις αυτές γίνονταν παλαιώτερα, όταν δηλαδή η φωτογραφία δεν ήταν πολύ διαδεδομένη ακόμα. Έτσι, ο θάνατος ήταν μια ευκαιρία για τον νεκρό να φωτογραφηθεί, ίσως και για πρώτη φορά (στη "ζωή" του), αλλά και μια ευκαιρία για τους συγγενείς να φωτογραφιθούν μαζί του...
αυτά προς το παρον.. θα το ψαξω περισσότερο και θα επανέλθω...
εν τω μεταξύ σε ένα google search με τους όρους "photos of the dead anthropology" βρήκα ένα άρθρο μιας ανθρωπολόγου που ασχολείται με την πρακτική αυτή στην Αυστραλία το άρθρο έχει τίτλο: "Imprinting on the Heart: Photography and Contemporary Yolngu
Mournings"
και είναι διαθέσημο εδω (ισως βρεις κατι εκει)
http://www.antropologiavisual.com.ar/archivos/Imprinting%20on%20the%20Heart%20(Photography%20and%20Contemporary%20Yolngu%20Mournings)%20-%20Jennifer%20Deger.pdf
@unpause
Διάβασα μερικές σελίδες. Αναφέρεται σε φωτογραφίες, βίντεο και ηχογραφήσεις που δημιουργήθηκαν όσο κάποιος ήταν ζωντανός και μιλά για την "απαγόρευση" να τις βλέπεις/ακούς μετά τον θάνατο του εικονιζόμενου και για ορισμένο διάστημα.
Δίνει και μια καλή αιτιολογία γιατί δεν αναφέροναι στο όνομα του νεκρού αλλά τον περιγράφουν αλλίως. Σα να λέμε "μακαρίτης".
Με την πρώτη παράγραφό σου συμφωνώ απόλυτα.
κάτω από συνθήκες πίεσης, ;-) έχω να πω ότι η πρακτική της φωτογράφησης νεκρών δεν μου φαίνεται πολύ διαφορετική από την πρακτική της νεκρικής μάσκας, όπου παίρνουν το εκμαγείο του νεκρικού προσώπου προς απαθανάτισή του. Το θέμα είναι η χρήση και το πλαίσιο αυτών των εικόνων...
Το θέμα είναι πως θα βγάλεις ένα εκμαγείο από της ιδέες σου που ο χρόνος αυτόλυσης τείνει στο μηδέν. Η μνήμη του ανθρώπου δεν μπορεί να λειτουργήσει με screenshots ή εκμαγεία ή φωτογραφίες. Η αναμνήσεις είναι οτιδήποτε άλλο από φωτογραφίες και είναι εντυπωσιακά εμφανές αυτό στην έκπληξη που νοιώθουμε όταν κοιτάμε παλιές φωτογραφίες. Είναι η αντίστροφη αίσθηση της έκπληξης που νοιώθουμε όταν βλέπουμε ένα νεογέννητο και προσπαθούμε να συγκρατήσουμε την εικόνα του προσώπου του.
Προσωπικά έχω κρατήσει ένα πολύ γρήγορο σκίτσο του πατέρα μου λεπτά πριν πεθάνει. Δεν είναι επ' ουδενί εκμαγείο ή φωτογραφία. Και δεν είναι νεκρικό γιατί έχει ακόμα το ρόγχο. Την ηρεμία και αλλά και την μέριμνα που έχει μία φροντισμένη σωρός. Αλλά είναι από τα πιο πολύτιμα πράγματα που έχω απ΄αυτόν(?).
πολύ ενδιαφέρων lapsus με έκανε να γράψω συγκρατήσουν ενώ ήθελα συγκροτήσουν
τίγκα ανορθογραφία ο νάυλον σε συνθήκες πίεσης :-))
Ok δεν το κοίταξα αρα σορρυ όμως κοίταξα για την έρευνα που θυμόμουν να έχει γίνει στην ελλάδα και βρήκα το βιβλίο The Death Rituals of Rural Greece του Loring Danforth με φωτογραφίες από τον ελληνα φωτογράφο Αλεξανδρο Τσιαρα, το οποιο περιέχει σίγουρα φωτογραφίες από εκταφές που όλη η οικογένεια φωτογραφίζεται με κρανία, αλλά δεν είμαι σίγουρος αν αναφέρεται και σε φωτογραφίες νεκρών πριν την αποσύνθεση... όπως και να έχει έιναι ένα πολύ καλό βιβλίο στο οποίο αξίζει να ριξεις μια ματια... θα το βρεις σιγουρα να το ξεφυλλήσεις στη βιβλιοθήκη του κοντινού σου πανεπιστημιακού ιδρύματος...
http://books.google.com.cy/books?id=z3DbXtnB0dwC&printsec=frontcover&dq=inauthor:%22Alexander+Tsiaras%22&hl=en&sa=X&ei=Qwi1UJC1IoqB4gSx2IGYDw#v=onepage&q&f=false
αυτά και θα επανέλθω για το φιλισοφικό κομμάτι του ποστ σου :)
@n-aylon
(βγήκε πάπλωμα το σχόλιο // φταίει που κρυώνω)
Συμφωνώ ότι κ α ι η μάσκα είναι μια μορφή αποτύπωσης.
Ίσως, αν και υπολείπεται σε αναπαραστασιακή πιστότητα
σε σχέση με τη δαγκεροτυπία και τη φωτογραφία αργότερα,
παρόλ' αυτά, η τρισδιάστατη μορφή της, ίσως λέω, να προκαλούσε
εντονότερα συναισθήματα.
Εμείς, βέβαια, μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε περί αυτό,
αφού έχουμε μεγαλώσει βουτηγμένοι στις διδιάστατες εικόνες.
Εδώ που λες: "Το θέμα είναι πώς θα βγάλεις ένα εκμαγείο από τις ιδέες σου
που ο χρόνος αυτόλυσης τείνει στο μηδέν", ομολογώ ότι δεν καταλαβαίνω
αλλά θα επιχειρήσω μια ερμηνεία και μου λες εσύ.
Αν εννοείς ότι η "διάρκεια ζωής" της κάθε ιδέας "τείνει" ως όριο στο μηδέν,
δηλαδή ότι το ενέργημα του νου μου ουσιαστικά δε χωρά στον χρόνο,
δεν μετριέται σε millisecond, είναι στιγμιαίο, θα απαντούσα:
Έστω ότι ισχύει αυτό, τότε η γέννηση της ιδέας θα ήταν σε διαρκή επανάληψη,
θα συνέβαινε αλυσιδωτά έτσι ώστε όταν η ιδέα έπαυε να υπάρχει,
η ίδια ιδέα θα γεννιόταν ξανά αυτοστιγμή.
Μέχρι πότε όμως; Εδώ, όπως βλέπεις, έρχεται νόμιμα το θέμα της διάρκειας, έτσι δεν είναι;
Αν και συμφώνησα με τη στιγμιαία αυτόλυση, η σ ε ι ρ ά των αυτολύσεων μ π ο ρ ε ί να "έχει διάρκεια".
(Και, μάλιστα, πρέπει να έχει διάρκεια και για έναν άλλο λόγο, λόγω ο ι κ ο ν ο μ ί α ς.
Αν δεν υπήρχε διάρκεια, τότε θα βιώναμε έναν χυλό ιδεών,
πληθωρισμένο από την μέρα που γεννηθήκαμε ως σήμερα. Χάος.)
Η δική μου ερμηνεία είναι ότι καθ' όλη τη διάρκεια που εποπτεύεις* τη σειρά, αρνείσαι την αυτόλυση της πρωταρχικής ιδέας και παρατείνεις τη ζωή της .
Επομένως, το ζητούμενο της καθημερινότητας είναι κατά πόσο βούλεσαι να κοιτάς προς την πλευρά
όπου οι "ομοζυγωτικές" ιδέες αναγεννιόνται συνεχώς ως άλλα κεφάλια της Λερναίας Ύδρας.
Για να κάνω και μια εύκολη μεταφορά στο μεσόκοσμο:
Όταν γυρνάς το κεφάλι να κοιτάξεις, η ιδέα υπάρχει.
Όταν δεν κοιτάς, η ιδέα δεν υπάρχει.
Καλά, αυτό ακούγεται πολύ "what the bleep do we know" αλλά χέσε με τώρα. :)
Το θέμα με τις φωτογραφίες θα το πιάσω αλλά φοβάμαι ότι θα πέσει πολύ στα καπάκια.
Άσε να έχω να ασχοληθώ και αύριο.
Μου άρεσε πάντως η "αντιστροφή":
μωρό = άγνωστος άνθρωπος - σχηματισμός (συγκρότηση το λες εσύ) μιας νέας ιδέας
μεγάλος = γνωστός άνθρωπος - συνειδητοποίηση ότι η ιδέα που έχουμε για την εικόνα του (ανάμνηση)
διαφέρει από την αναπαράσταση της φωτογραφίας.
Έκπληξη και στα δύο.
Ευχαριστώ για το σχόλιο. ;)
* (το λεώ έτσι γιατί είναι πιο απλό // κανονικά εννοώ να σχηματίζεις την ίδεα της ιδέας σου, δηλ. να έχεις συνείδηση του ενεργήματός σου, δηλ. -εντέλει- να έχεις την ιδέα και να το γνωρίζεις)
Με το θέμα της διάρκειας των στιγμών ασχολούνται από τότε που ο Αχιλλέας δεν μπορούσε να φτάσει τη χελώνα ;). Αυτό που έχω αμφιβολία είναι για το αν η ιδέες προλαβαίνουν να έχουν μια αξιοπρεπή σωρό. Είναι σίγουρο ότι μπορεί να έχουν μεγαλειώδεις τάφους, αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει χρόνος ώστε να μπορέσεις να βγάλεις ένα αξιοπρεπές εκμαγείο ή έστω μια φροντισμένη φωτογραφία.
Τι είναι τότε ένα κείμενο? Νομίζω ότι το μόνο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να φτιάχνει κενοτάφια για τις ιδέες του όσο είναι ζωντανές με την ελπίδα ότι θα έχει στα γεράματά του ένα ήσυχο νεκροταφείο να πηγαίνει τη βόλτα του.
Πάω να αποδείξω ότι δεν είμαι ρομπότ :)
@n-aylon
Τι να πω τώρα; Ξέρω γω; Καλές βόλτες. :)
Η εικόνα του νεκροταφείου ιδεών μ' άρεσε.
και συ μέσα με μπαστούνι, χούφταλο, στο παγκάκι να λες από μέσα σου "χιχι εσείς πεθάνατε αλλά εγώ είμαι ακόμα ζωντανός"
Το θέμα με τις φωτογραφίες είναι μεγάλο με πολλές ερμηνείες και πέρα από την ανθρωπολογική ερμηνεία αγγίζει ακόμη και τη σύγχρονη μιντιακή φωτογράφιση νεκρών για την εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων ή για πρόκληση ή για συναισθηματική πρόκληση ή για δημοσιογραφικά βραβεία πούλιτζερ, αλλά σε αυτό το ποστ το συγκεκριμένο θέμα είναι απλά αφορμή για μια ανάλυση περί ιδεών.
Αυτή η κατάληξη ''Οι νέες ιδέες, σε μια ύστατη προσπάθεια να κάνουν καλά τη δουλειά τους, αρχίζουν να φωτογραφίζουν με μανία τη διάλυση. Θα είναι τυχερές αν περισώσουν έστω κάτι για τις επόμενες γενιές ιδεών που, με τόση υπερηφάνια, τις ακουώ να μιλάνε ήδη για τα δικά τους συμπεράσματα.'' με έχει στοιχειώσει, το παραδέχομαι.
Το εκλαμβάνω και ως δικό μου εργαλείο αυτογνωσίας για τις ιδέες που έρχονται και αυτές που φεύγουν.
@Fade
http://po.st/k6LDIk
:)
Αν θεωρήσουμε ότι υπάρχει ένας κύκλος ζωής για μια ιδέα, ο κύκλος αυτός διαγράφεται από την εμφάνιση της μέχρι τη διάδοση της. Μέσα σε αυτόν τον κύκλο μια ιδέα μπορεί να προσαρμοστεί, να εφαρμοστεί, να μεταβληθεί. Ο κύκλος κλείνει και μια ιδέα πεθαίνει όταν σκεπαστεί από λήθη και ξεχαστεί. Όμως μήπως τελικά κάποιες ιδέες είναι σαν κάποια διαγράμματα, που πάνε πάνω κάτω και στις νεκρές περιόδους εμφανίζονται σαν μια ευθεία γραμμή; Δηλαδή, μήπως κάποιες ιδέες δεν πεθαίνουν ποτέ και έχουν την δυναμική να αναγεννηθούν και να αναζωπυρωθούν;
p.s. μα να αποδείξω ότι δεν είμαι ρομπότ;! χαχαχα
Φιλιά!
Κατ.
Λυσάρι:
"Οι νεκρές ιδέες μου υπήρξαν σίγουρα ζωντανές."
Για να μπορώ να μιλήσω για την ανυπαρξία πρέπει να έχω την εμπειρία της ύπαρξης.
Από την ανυπαρξία δεν μιλάει ποτέ κανένας.
"Δεν μπορώ να τις αρνηθώ."
Εφόσον έχω μνήμη και τις θυμάμαι ως κάποτε δικές μου, ως αληθείς,
δεν έχω τη δυνατότητα να αυτοαναιρεθώ αρνούμενός τες.
Μπορώ να τις θεωρώ πια ψευδείς αλλά όχι ανύπαρκτες.
"Τις παρατηρώ, σκύβω αργά από πάνω τους. Μέσα από τα υγρά μου μάτια κατεβαίνουν νέες ιδέες
με άσπρες ποδιές για να προβούν στην αυτοψία."
Οι νέες ιδέες εξετάζουν τις παλιές ιδέες από την πλεονεκτική θέση
όπου το νέο βλέπει το παλιό και επανεγγράφει την ιστορία από τη μεριά του.
Για να υπάρξουν νέες ιδέες είναι απαραίτητο οι προηγούμενες να έχουν πεθάνει.
Δεν είναι δυνατόν να καταληφθεί η μία και μοναδική θέση από δύο ιδέες
που να αναφέρονται στο ίδιο πράγμα και να είναι και οι δύο αληθείς.
"Όσο σκαλίζουν τις προκείμενες των νεκρών συμπερασμάτων, αυτά αυτολύονται κάτω από τα λεπίδια τους."
Υπομονή, θα έρθει, το δοκίμασα σε μια φίλη και το κατάλαβε στο τέλος.
Είναι το αγαπημένο μου και θέλω να το προσέξω. ;)
Σ’ευχαριστώ για το λυσάρι :P
“Για να υπάρξουν νέες ιδέες είναι απαραίτητο οι προηγούμενες να έχουν πεθάνει.
Δεν είναι δυνατόν να καταληφθεί η μία και μοναδική θέση από δύο ιδέες
που να αναφέρονται στο ίδιο πράγμα και να είναι και οι δύο αληθείς.”
Συμφωνώ απόλυτα σε αυτό. Όμως δεν σημαίνει πάντα ότι η αντικάτασταση μιας ιδέας από άλλη είναι εξελικτική πορεία. Κάποιες φορές, θάβουμε ιδέες που δεν είναι νεκρές. Τις θάβουμε γιατί μας είναι πιο βολικό μέσα στο προσωπικό και κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο βρισκόμαστε. Έτσι λοιπόν σκοτώνουμε μια ιδέα που δεν είμαστε έτοιμοι ίσως να διαχειριστούμε και είναι πιο εύκολο να την ξεχάσουμε. Υπάρχουν όμως – και ευτυχώς – κάποιες ιδέες που αντιστέκονται και σε μια δεδομένη στιγμή επανεμφανίζονται για να μας θυμίσουν βαθύτερες επιθυμίες και λειτουργούν ως πυξίδα όταν χανόμαστε.
Στο τέλος ομολογώ σε έχασα :)
K.
@K
Χαίρομαι που βοήθησε το λυσάρι, έστω και έναν!
Μου φαίνεται ότι θα είναι κάπως πιο "φιλικό" προς εσάς που διαβάζετε
να γράφω μεν όπως μού 'ρχεται, αλλά μετά να τα κάνω πενηνταράκια
σε κανά λυσάρι. Θα δείξει.
Βέβαια, υπάρχει ένα μειονέκτημα σε όλο αυτό.
Αν θεωρήσουμε ότι μέσα στον πεζό λόγο ζει λαθραία λίγη ποιητικότητα,
τότε τα πενηνταράκια περιορίζουν τον αναγνώστη από μια δική του,
εντελώς πρωτότυπη, αυθεντική ερμηνεία.
Η αλληλουχία των ιδεών δεν σημαίνει "πρόοδος" με την έννοια
της συσσώρευσης "θετικών επί θετικών", επ' ουδενί.
Η μόνη πρόοδος που είναι αδύνατον να παρακαμφθεί είναι αυτή του Χρόνου.
Η ανάλυσή σου είναι σωστή στο επίπεδο που μιλάς. Αλλά:
Όταν θάβουμε μια ιδέα (για όποιον λόγο) σημαίνει ότι την αφαιρούμε ως τέτοια
από το μπαούλο μας. Για να παραμείνει εκτός και να μην ξανατρυπώσει ύπουλα,
μια ά λ λ η ιδέα (που θα αφορά το ίδιο ερώτημα) πρέπει να την αντικαταστήσει.
Αν η θέση μείνει κενή, η ισορροπία των ιδεών μέσα στο μπαούλο χάνεται
και επέρχεται μια αναστάτωση εκτός των δυνάμεών μας. Αυτή την αναστάτωση
δεν μπορούμε, νομίζω, να τη διαχειριστούμε, διανοητικά και, θα τολμήσω να πω,
ούτε σωματικά. Αλλιώς: αν υπάρχει θέση (που εμείς δημιουργήσαμε κάποτε)
πρέπει κάποιος να κάτσει.
Το ότι μια μέρα, ίσως, η πραγματικότητα αναστήσει μια ιδέα μας από το παρελθόν,
είναι σίγουρα πιθανό. Έχει συμβεί πολλάκις. Αυτό που ισχυρίζομαι εδώ είναι ότι
υπάρχει επιτακτική ανάγκη "να γεμίσει η θέση". Δεν έχουμε τη δυνατότητα να αφαιρέσουμε
το αίτημα, χωρίς κόστος. Αυτό θα είναι είτε μια νέα απάντηση (νέα ιδέα) είτε μια αιτιολόγηση
ότι το αίτημα ήταν (ή πλεόν είναι) παράνομο.
Το θεωρώ αποτυχία να "με χάνουν". :(
Προσπαθώ για το αντίθετο.
Επί παραδείγματι:
εδώ
Δεν χρειάζεται να τα κάνεις πενηνταράκια, στη ροή του διαλόγου κάποιες φορές εξηγούμε κι αυτό είναι όμορφο. Μην ανησυχείς, δεν χάνεται η αρχική αίσθηση αυτού που διαβάζουμε ή που άλλες φορές ακούμε. Έτσι προχωράει η σκέψη εκατέρωθεν;)
Η εικόνα που δημιούργησες με την θέση μου άρεσε. Και καλά τόλμησες και είπες ότι αν μείνει κενή ούτε σωματικά δεν μπορούμε να το διαχειριστούμε. Λες λοιπόν πολύ απλά, πως πρέπει κάποιος να κάτσει στην κενή θέση για να μη διαταραχτεί η ισορροπία. Συνειρμικά φαντάστηκα την θέση, όχι κενή, αλλά το ακριβώς αντίθετο. Κατειλημμένη από στοιβαγμένες ιδέες, η μια πάνω στην άλλη. Ίσως αυτό συμβαίνει ακριβώς από τρόμο στο κενό. Έτσι μαζεύουμε ιδέες, ιδέες που δεν απελευθερώνουμε, που δεν τολμάμε να αποχωριστούμε, με αποτέλεσμα να μην αφήνουμε χώρο στο νέο.
Μάλλον τελικά χρειάζεται να κάνουμε συχνά μια εσωτερική φασίνα για να τολμάμε να πετάμε ιδέες που πια δεν μας χρειάζονται και να ξετρυπώνουμε καταχωνιασμένες ιδέες που κρύψαμε αλλά μας είναι πολύτιμες.
Και.. μην είσαι με το μαστίγιο στον εαυτό σου.. Μπορεί να μην γίνεσαι πάντα κατανοητός, αλλά πάντα προκαλείς κουβέντα:)
Την καλημέρα μου,
Κ.
@Κ.
Χμμμ... βέβαια ποτέ δεν είναι "κάποιος" που κάθεται στη θέση.
Είναι πάντα "κάτι" που λέγεται "απλή ιδέα" και ως απλή εννοεί ότι δεν της αρέσει το στριμωξίδι.
:)
Αν προσπαθήσεις να σκεφτείς με δεδομένο την απλότητα αυτή, τότε η φράση σου:
"Ίσως αυτό συμβαίνει ακριβώς από τρόμο στο κενό." μοιάζει να μεταφράζεται κάπως έτσι:
{ Έχω την ιδέα του τρόμου απέναντι στο κενό. } ή { Η ιδέα μου του τρόμου απέναντι στο κενό είναι αληθής.}
Άρα έλα και αναρωτήσου επ' αυτής πλέον: Είναι αληθής, είναι ζωντανή;
Ή μήπως να φωνάξω τις λεπιδοφόρες μου νέες ιδέες;
ΥΓ Ένας αναγραμματισμός τι σου κάνει ε;
Ναι, τις λεπιδοφόρες μας νέες ιδέες να τις φωνάξουμε. Φυσικά.
Έχε στο νου σου όμως, ότι οι ιδέες δεν είναι ποτέ απλές. Κάθε ιδέα συνδέεται με μια πεποίθηση και κάποιες πεποιθήσεις είναι τόσο βαθιές που πρέπει να χώσεις την λεπίδα πολύ μέσα για να την ξεριζώσεις. Δεν είναι εύκολη δουλειά αυτό. Χρειάζεται εξάσκηση στο σκάψιμο.
Μην το παρουσιάζεις απλό, στην θεωρία μπορεί να είναι, αλλά όποιος το' χει εφαρμόσει γνωρίζει ότι είναι από τα πιο δύσκολα project.
K.
Δημοσίευση σχολίου