Σελίδες

Τετάρτη 30 Μαΐου 2012

ΜΟΥΛΟXΤΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ


Το τέμπο είναι μονότονο και διαρκές. Το τραγούδι έχει μέσα πόλεμο, ηλιοβασίλεμα, χειμώνα και άγιο Κωνσταντίνο. Τη στιγμή που το μαχαίρι σφάζει την καρωτίδα του ζώου, η μητέρα τραβάει το βλέμμα του γιου από το δρώμενο. Το παιδί δεν πρέπει να δει το αίμα που πλημμυρίζει το χώμα, μονάχα να ακούσει το φάλτσο της λύρας που ζορίζεται να καλύψει το ουρλιαχτό του αρνιού. Ένας άλλος γιος, με το 10 του Rooney στην πλάτη, σκύβει μπροστά στον πατέρα του να του δέσει το κορδόνι. "Ένα κόμπο;" Τον ρωτάει. "Δύο", του απαντάει ο πατέρας και σαν έτοιμος από καιρό σχεδόν εισβάλλει κραυγάζοντας στο χορό των Αναστενάρηδων.

Το ζήτημα με τα Αναστενάρια μου θύμισε λίγο τον Ιντιάνα Τζόουνς (στο 2 ή στο 3 δε θυμάμαι) καθώς στεκόταν στο χείλος ενός χαώδους γκρεμού με όλη την αγωνία του κόσμου ζωγραφισμένη στο πρόσωπό του. Μόλις είχε λύσει το μεγάλο γρίφο που του υποδείκνυε, πως το τέλος της ταινίας βρίσκεται στην απέναντι πλευρά και πως για να το φτάσει πρέπει να διασχίσει την αόρατη γέφυρα μπροστά του. Ο Ιντιάνα Τζόουνς δεν έβλεπε τη γέφυρα, πίστευε όμως τόσο πολύ στην αξία της αναζήτησής του και στην απάντηση που ο ίδιος είχε δώσει, που απλά πάτησε στο κενό για να περάσει απέναντι και τότε ναι, η γέφυρα του αποκαλύφθηκε. Στο τέλος φυσικά εκείνος μόνο βρήκε και πήρε το γκράαλ, αλλά για κάποιο λόγο όλοι παρέα λυτρωθήκαμε. Μαυρολεύκη Δράμας.

Στο σημείο αυτό οφείλω να εκφράσω τον απέραντο σεβασμό μου στη σπουδαία γη της Μακεδονίας και της Θράκης. Μία γη πλούσια και ευλογημένη
                                                                      φυσιολατρικά

                                                                      λαογραφικά
                                                                  
                                                                  αρχιτεκτονικά                   
                                                                    
                                                                   γαστρονομικά
                                                            
                                                                   πολυπολιτισμικά
                                               
                                                                             ιστορικά
 Θα μπορούσα να το κάνω ώρες αυτό.

Ταξιδεύοντας μέσα στο μακεδονικό καθρέφτη δε γίνεται να μη δώσω έμφαση στους αντίστροφους κατοίκους της ελληνικής ιστορίας. Στον μπάρμαν από την Καστοριά που μου συστήθηκε ως "Βαλκάνιος", στους παππούδες στη Γουμένισσα που στην αρχή σου μιλάνε ελληνικά μα όσο σε συνηθίζουν το γυρνάνε σε μια άλλη γλώσσα, "Ντόπια, Μακεδονικά" όπως λένε. Στους βαρελόφρονες θαμώνες του καφενείου στο Αμύνταιο που πάνω στο μεθύσι τους αποκαλούν τον Παύλο Μελά "Ζωοκλέφτη" και το Μακεδονικό Αγώνα στα ίσα "Αντιμακεδονικό". Στα μέλη του "Ουράνιου Τόξου" της Φλώρινας που μοιράζουν την εφημερίδα τους και αυτοαποκαλούνται "Εθνικά Μακεδόνες". Στη μέση όλων αυτών η Χριστίνα από την Κόζάνη που βλέπει απλά ανθρώπους να προσδιορίζονται σαφώς και μόνο αναλόγως σε πια "Φυλή" ανήκουν Πόντιοι, Βλάχοι, Σαρακατσαναίοι, "Ντόπιοι" (σλαβόφωνοι). Φυλές που μέχρι και πριν μία γενιά δεν δεχόντουσαν να παντρευτούν μεταξύ τους. Και φυσικά ο Θανάσης από την Κομοτηνή που μέσα σε όλο του το μηδενισμό τα προσπερνάει όλα αυτά ως "Μαλακίες".
Στο διαδίκτυο επίσης ο Κλείτωρ (λίγο στραβωμένος βέβαια αλλά τι να κάνεις) δίνει και κάποιες ανορθόδοξες παραπομπές που έχουν ενδιαφέρον.
Διαλέγεις και παίρνεις ναι, μόνο που νιώθω πως εδώ προκύπτει ένα σαφές ζήτημα σεβασμού ανθρωπίνων δικαιωμάτων και φυσικά ένα απέραντο πεδίο για όσους αγαπούν την ιστορία.



Εδώ πια είναι καλοκαίρι και ο κόσμος τα χάνει όσο περνάει. Ο ένας το μόνο που δε θέλει είναι ο κομμουνισμός, αλλά θα ψήφιζε ΚΚΕ αν αρχηγός ήταν η Κανέλλη, ο άλλος παρέα με το νεοχίππη Γερμανό γαμπρό του ισχυρίζεται πως καλά τα λέει ο Μιχαλολιάκος για το Πολυτεχνείο. Ένα νέο σκηνικό πόλωσης έχει στηθεί και με το να συστήνεις ψυχραιμία, κριτική σκέψη και συνείδηση μέχρι τέλους κινδυνεύεις να θεωρηθείς φυγόμαχος. Μία ιστορική κοινωνική κινητικότητα που ξεκίνησε με το Δεκέμβρη του 08, πέρασε στο καλοκαίρι του 11, συνεχίζεται σήμερα με φόρα. Θυμάμαι κάτι τέτοιες ώρες την κινέζικη ευχή " Είθε να ζεις σε ενδιαφέροντες καιρούς" και δεν μπορώ παρά να αισθανθώ τυχερός.







10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

yo man
AB

Tic Tac είπε...

Να ρωτήσω κάτι;
Ο παππούς στο λαογραφικό σέξιον, τι έλεγε;

psarras είπε...

Ο παππούς είναι από ένα πομακοχώρι του Ν. Ξάνθης και λειτουργεί το μοναδικό (αν δεν κάνω λάθος) εναπομείναντα νερόμυλο της Θράκης (δεν ξέρω πόσοι και αν έχουν απομείνει νερόμυλοι στην υπόλοιπη Ελλάδα). Όταν πήγαμε τον βρήκαμε να κοιμάται μπροστά στο τζάκι πάνω σε μία προβιά προβάτου ανάμεσα σε τσουβάλια σιταριού και καλαμποκιού.
Για το νερόμυλο μιλήσαμε, το χωριό του και τους Πομάκους.

Fade είπε...

επίσης το σπίτι στο αρχιτεκτονικό σέξιον είναι αχυρόσπιτο να υποθέσω?
εννοώ και οι τοίχοι? έτσι φαίνεται τουλάχιστον

ksiggi είπε...

swstos o psarras! <3

psarras είπε...

Το σπίτι είναι στις Πρέσπες και οι τοίχοι είναι από άργιλο, χώμα και άχυρο ένα τέτοιο μείγμα πάνω κάτω. Είναι καινούρια κατασκευή και μιμείται βελτιώνοντας μία παραδοσιακή τεχνική που συναντάται σίγουρα στις Πρέσπες και πολύ πιο έντονα στην περιοχή Κορέστεια Καστοριάς.

ksiggi είπε...

ζήτω οι αναστενάρηδες ρε!

Lianka Karmi είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Lianka Karmi είπε...

μενσιε psarras θέλω να χρησιμοποιήσω μία φοτό από το ποστ αυτό.Μπορώ? Αυτή του γαστρονομικού περιεχομένου. Στο μπλογκ μου. Ιφ γιου γοντ πλιζ κοντακτ μι ατ μαι ιμειλ. Αντε και καλό Φθινόπωρο.

Lianka Karmi είπε...

Αναφέροντας το όνομα σας φυσικά αν επιθυμείτε και χωρίς να σας φέρνω σε δύσκολη θέση και το όχι δεκτό και μη επικριταίο. Συχγαρητήρια για το άρθρο ¨)