Το
σενάριο της ευτυχίας είναι πολύ απλό και έχει για μία ακόμη φορά να κάνει με
τον αέρα.
Όταν ο άνθρωπος
είναι καταδικασμένος να εκφράζεται με κλισέ, πρέπει αναγκαστικά και να αρχίσει
– ειδικά με το πέρας του χρόνου – να μαθαίνει πώς να αναπαύεται μέσα σε αυτά: «μού
πάει αυτός ο αέρας», «φέρε μας λίγο τέτοιον αέρα», «τι καιρό κάνει εκεί;».
Επίσης ο
άνθρωπος πρέπει να μάθει πώς να απαντάει: πώς τα πέρασες? «ε, καταπληκτικά, τι
να λέμε τώρα.» Πώς είναι εκεί? «ε, άλλος Θεός, άστα να πάνε, οι άνθρωποι δεν
έχουν πρόβλημα».
Σκέφτομαι
μερικές φορές πόσο κομπλεξικά έχουμε γαλουχηθεί να σκεφτόμαστε το ενδεχόμενο
μίας λίγο πιο εύκολης ύπαρξης. Ενός λίγο ανώτερου επιπέδου ύπαρξης στο τέλος -
τέλος. Πόσος προγραμματισμός και πόση έννοια καταναλώνεται για να μας πείσουν
ότι η απλότητα ισοδυναμεί με την ηλιθιότητα, ότι η καλά αμειβούμενη εργασία
είναι ταυτόχρονα και η πιο σκληρή & υποδουλωτική εργασία, ότι το να περιορίζεις
τα ιδανικά σου σε 1 (την ελευθερία) αποτελεί στενομυαλιά και ξανά ηλιθιότητα.
Ό, τι τα λεφτά δεν φέρνουν την ευτυχία.
Σε όλους αυτούς
τους ανθρώπους, έχω να πω ότι τους θεωρώ ηλίθιους right back. Ότι όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει
κρεμαστάρια. Ότι είναι επιλογή συνετή το να θέλεις να αράζεις κάτω από τον
λαμπρό ήλιο, αλλά είναι και μια χαρά επιλογή το να σου αρέσει η κάντιλακ ή η απλή ευτυχία.
Ότι αν ήμασταν
έστω λίγο πιο έξυπνοι και βαθείς απ’ όσο κομπάζουμε ότι είμαστε ως ιστορικά
όντα, δε θα ξοδεύαμε τόσο διανοητικό κόπο και χρόνο για να δικαιολογήσουμε τις
μίζερες επιλογές μας.
Θυμάμαι ότι
πάντα όταν έρχεται αυτή η ώρα της πλύσης εγκεφάλου στους φίλους μου σχετικά με
την Αμερική, το πρώτο επιχείρημα εκ μέρους μου είναι: οφείλεις να δεις τι έχει
καταφέρει να κάνει ο άνθρωπος για τον άνθρωπο. Ευτυχώς μερικοί το είδαν. Δεν
θέλει μάτια βέβαια, θέλει κυρίως πόδια και εντελώς καθαρό μυαλό.
Και σε αντίθεση
με τη δική μας λογική, είναι για όλους. Έτσι φτιάχτηκε. Δεν είναι απλώς ένα προνομιακό
χάσμα μιας ελίτ ελληνικού πανεπιστημίου που έμαθε να ανέχεται είτε ιδεολογικές
αποχρώσεις ή αγεφύρωτες διαφορές, γιατί είναι ένα χάσμα μέσα στο χρόνο σκέτα. Μία
ολόκληρη λογική που αναπτύχθηκε απλά και παιδικά, μέσα στα από τα πιο κοινά
ένστικτα των ανθρώπων που την εποίκησαν και συνεχίζουν να την εποικούν για μία
καλύτερη (λογικά) τύχη και καλά κάνουν.
Πρώτη είδηση για
εμένα όσο έλειπα, θα ήταν η αποχώρηση της Αλέκας.
Πρώτη είδηση για
τους φίλους μου που έμειναν πίσω ήταν οι φράουλες,
και πρώτη είδηση
για τη μαμά μου, ήταν η σημερινή: απήχθη ο πάπας της Ρώμης. Προσπάθησα να της
εξηγήσω ότι δεν με ενδιαφέρει καθόλου η έκφραση του φανατισμού από οποιαδήποτε
πλευρά, αλλά δε φαινόταν να το εννοεί. Μετά, να σου και οι ειδήσεις, ότι είναι
πολύ σημαντικό διπλωματικό επεισόδιο αυτό, απήχθη ο πάπας της Αντιόχειας και
μεγάλη αναταραχή επίκειται στη γειτονιά μας.
Πώς να εξηγήσω
πάλι, ότι τα πράγματα μπορεί να είναι και απλά και ότι η γειτονιά μας θα όφειλε
να είναι πολύ μεγαλύτερη?
Ελπίζω να
παραμείνω έτσι μέχρι να ξαναπάω. Βρίστε όσο θέλετε.
*η φωτό είναι του ισχυρού συνεργάτη, all time classic – all rights resrvd.
8 σχόλια:
νομίζω η φωτό δείχνει ξεκάθαρα οτι ο άνθρωπος δεν εχει ξεπεράσει την τάση του να εργάζεται μεσα στα πλαίσια ενός εγγενούς αιτήματος της φύσης του (=να μιμηθεί τον ουρανό)
επίσης νομίζω οτι δεν ήταν ποτέ το θέμα το κατα πόσο τα λεφτά φέρνουν την ευτυχία αλλα το κατα πόσο η ευτυχία οφείλει να είναι το επιδιωκόμενο υψιστο αγαθό του πολιτισμού μας
(οπου "οφείλει" βάλε και "ωφελεί")
Τώρα άμα πω ότι κατάλαβα, ψέματα θα πω.
Σίγουρα πάντως στον τιτλο δεν μπαίνει τελεία. :)
Σε σχέση με το ζουμί τώρα, βλέπω το κείμενό σου σαν υπερασπιστικό του american dream. Καλά, εγώ δαύτο τό 'χω λυμένο ως φενάκη αλλά δεν είναι ότι παρουσιάζεις κάτι για να μας πείσεις για το αντίθετο. Αν, βέβαια, θες να μας πείσεις. Εγώ βλέπω να στήνεις μια φανταστική μορφή (βλέπε ανεμόμυλους δονκιχοτικούς*) που συμπυκνώνει λίγο από κουκουέ "φονιάδες των λαών", λίγο από ακτιβισμό "καράβι για Γάζα" κοκ, τους βάζεις απέναντι και βαράτε βιολιτζήδες.
Υπάρχει και μια άλλη κριτική του παραπάνω, ευθέως πολιτική στον πυρήνα της. Μία έκφανση αυτής είναι το ατομικό σου τουριστικό μποϊκοτάζ σε χώρες που δεν πληρούν τα δικά σου αυθαίρετα κριτήρια. Όποια κι αν είναι αυτά, δεν το εξετάζουμε και δεν μας αφορά ποια είναι αυτά.
Το να τα φορτώνουμε όμως και στη μόδα του "ψυχαναγκασμού" δε βοηθάει.
Πάω να γράψω από κάτω "specified chardas". :)
* Διαφωνώ με την ορθογραφία που θέλει τον Δον Κιχώτη με ωμέγα. Δεν υπάρχει λόγος. Δον Κιχότης από το Don Quijote.
ήσουν μαζί μου και στην Κων/πολη? γιατί αν ναι, τότε ναι. Το έχεις πιάσει το νόημα. Μποϋκοτάρω τους προορισμούς που έχουν ιστορία 3000 χρόνια πίσω, έναντι αυτών που βρίσκονται 3000 χρόνια μπροστά. Ένα ωραίο που άκουσα, ήταν όταν γυρνώντας από τη νέα υόρκη τόλμησα πολύ σεμνά να πω ότι δεν μου άρεσε και τόσο η κων/πολη. Βέβαια ήταν για μένα transit προορισμός. Και μου είπε ο άνθρωπος: αν γυρνάς από την νέα υόρκη, ο μόνος τρόπος για να σου φανεί ωραία η κωνσταντινούπολη, είναι να έχεις κάνει ενδιάμεση στάση στο Κόσοβο. Με αυτή την έννοια, ναι, κάνω προπαγάνδα!
με ανάπαυσε πολύ περισσότερο ομολογώ το σχόλιο του κυρίου ελέφαντα για το αν η ευτυχία είναι τα λεφτά ή τα λεφτά είναι η ευτυχία σκέτη.
Και η απάντηση είναι: ήσουν μαζί μου στη Νέα Υόρκη? τα λεφτά μπορεί και να είναι η ευτυχία σκέτη.
πάω να βάλω κι εγώ "whortc age".
α! ο τίτλος είναι από το: "να γυρίσω στους δικούς μου ανθρώπους" (ο άνθρωπος που γύρισε από τη ζέστη)
Η γραμμική πρόσληψη της προόδου ("3000 χρόνια μπροστά") είναι επικίνδυνα απλουστευτική, ακόμα κι αν ίσχυε. Αφενός όμως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει στoν μάταιο τούτο κόσμο. Αφετέρου, η πραγμάτωση του american dream είναι η ελευθερία στη γενική της πρόσληψη που ενέχει και την οικονομική ελευθερία, την επιχειρηματικότητα, τον Στηβ Τζομπς. Η ουσία της όμως βρίσκεται στους λόγους και στον τρόπο δημιουργίας των ΗΠΑ. Η ελευθερία ήταν εκ των ων ουκ άνευ για τους μετανάστες της καταπιεστικής Ευρώπης. Αυτό ήταν μια σαφώς προοδευτική κίνηση. Δηλαδή η διεύρυνση του Δικαίου ώστε να συμπεριλάβει περισσότερα υποκείμενα, βλ. κίνημα δούλων. Όλα τα άλλα περί προόδου, τα ψηλά κτήρια, τα ipad, τα ΜΟΜΑ είναι λούστρα στο σώμα της ανθρωπότητας. "Μπροστά" είναι οι κοινότητες της ελευθερίας, αυτές που βαδίζουν προς την ελευσόμενη κατάσταση της απόλυτης ισότητας.
Τώρα για την Ιστάνμπουλ, τι να σου πω; Δεν έχω πάει ούτε τράνζιτ ούτε αλλιώς. Ο φίλος πάντως που σε συμβούλεψε μάλλον θεωρεί πως είμαστε γλυκούλια νήπια που άμα μας κουνήσεις το κόκκινο κουκλάκι, ξεχνάμε ότι κλαίγαμε για να πάρουμε την πράσινη μπάλα. Μια σοβαρή εξήγηση δεν στηρίζεται σε ψυχολογικισμούς αλλά επιχειρηματολογεί. Δηλαδή αν είχες πάει Ιστάνμπουλ με τράνζιτ στην Νέα Υόρκη και καταγόσουν από το Κόσοβο, τι θα σκεφτόσουν σήμερα;
ΥΓ Το μποϊκοτάζ δε θέλει ύψιλον. Ας είμαστε "μπροστά" στην ορθή γραφή τουλάχιστον. Μπορούμε κάλλιστα να παίρνουμε λέξεις από άλλες γλώσσες, χωρίς να αντιγράφουμε το σχήμα των γραμμάτων τους, εδώ στα λατινικά, boycott, "y" -->"υ".
(Ωραία κουβέντα γίνεται!)
don bωycωtt
xaaxaxxa
πάντως εγωκουνουπα δεν ειχα πρόθεση να αναπαυτείς , εννοούσα οτι to pursuit of happiness όταν έχει την πρωτεύουσα θέση στην ιεραρχία ενός αξιακού κώδικα οδηγεί στην πραγματικότητα σε δυστυχία. Το οτι οι μυριες άλλες αξίες που μπορεί να έχει κανείς είναι προϋποθέσεις της ευτυχίας είναι παγιδευμένο αμάξι. Όπως οι suicide bombers που πιστεύουν οτι έτσι θα πάνε στον παράδεισο
επιπλέον το 3000 χρόνια νομίζω δείχνει ακριβώς μια επιθυμία απόστασης απο το βίωμα του κόσμου παρά μια "μελλοντική" πιθανότητα
Εγώ δεν ήθελα να μπω στη συζήτηση... ξαναδιαβάζοντας ομως το ποστ μένω σε αυτή σου την πρόταση, που την άκουσα και από στοματα συνταξιδιωτριών σου:
"το πρώτο επιχείρημα εκ μέρους μου είναι: οφείλεις να δεις τι έχει καταφέρει να κάνει ο άνθρωπος για τον άνθρωπο"
α. Το ότι το Μανχάταν (που απ οτι έμαθα από εσας σημαίνει: ο τοπος με τους βραχους στα ινδιάνικα) συγκαταλέγεται στα "μνημεια τις ανθρωπότητας" είναι σίγουρο. Όμως, όπως βλέποντας τις πυραμίδες καποιοι δεν μπορουν να μη σκέφτονται τους σκλαβους και τους βούρδουλες, έτσι και στους ουρανοξύστες δεν μπορώ να μην σκεφτομαι τους ιθαγενείς που "θυσιάστηκαν" στην κατασκευή τους (και στην οικοδόμηση του "Αμερικάνικου Όνειρου" με κύρια αξία του την κατάκτηση νέων συνόρων, γεωγραφικών, με κόστος τις ζωές και τα εδάφη των "άλλων", αλλά και συμβολικών, όπως του "ξύσιμο" τ' ουρανού. Ασε που τις πυραμίδες τις περιβάλλει και ένα μυστήριο, κανείς δεν ξέρει ακόμα ποιος ο λογος τις οικοδόμισής τους (σύγχρονες αρχαιολογικές έρευνες έχουν καταρρίψει τη θεωρία περί τάφων των Φαραώ). Αντίθετα οι ουρανοξύστες του Μανχάταν δεν έχουν κανένα μυστήριο γύρω τους... τετραγωνισμένη νεωτερική αρχιτεκτονική που ενθουσιάζει αλλά δεν είναι καθόλου "μυστηριώδης".
β. και άντε.. να δεχτούμε το πρώτο μέρος του επιχειρήματός σου: "το τι έχει καταφέρει να κάνει ο άνθρωπος...", όμως το δεύτερο μέρος: "...για τον άνθρωπο" είναι τουλάχιστον υπερβολικό! Γιατί ναι το φτιάξανε αυτό το μεγαλειώδες μνημείο, όμως ας αναλογιστούμε λίγο ποιοι αλήθεια έχουν πρόσβαση σε αυτό και τελικά για ποιούς φτιάχτηκε το "μνημείο"; Φτιάχτηκε για αυτούς που από τη μία πλευρά έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν ή να ενοικιάσουν εκει και απο την άλλη για αυτούς που έχουν κάποιες χιλιάδες ευρώ για ξόδεμα και μπορούν να πάνε εκει διακοπές! Θα τολμούσα να πω πως αυτή είναι μια πολύ μικρή κατηγορία ανθρώπων για μπορέσουμε να πούμε "...για τον άνθρωπο". Όλοι οι υπόλοιποι άνθρωποι που, είτε είναι κάτοικοι της ευρύτερης Νεας Υόρκης, είτε κάτοικοι του υπόλοιου κόσμου, είναι περιορισμένοι ή στην "απόλαυση" της θέας του μηνμείου από μακριά ή από πιο μακριά μέσα από φωτογραφίες και ταινίες...
Ο άνθρωπος έχει "καταφέρει" να φτιάξει διάφορα εντυπωσιακά πράγματα... όμως ο θαυμασμός τους, κατ' εμένα, θα πρέπει να φιλτράρεται από τα ιστορικά, πολιτικά και πολιτισμικά τους χαρακτηριστικά... γιατί μπορέι το Κολοσσαίο να είναι από τους πιο εντυπωσιακούς χώρους μαζικής συνάρθροισης, αλλά εγώ θαυμάζω πολύ περισσότερο ένα ταπεινό θέατρο του Διονύσου!
@egokounoupis
Τι έγινε ρε; Ξαναέφυγες;
Δεν τολμάμε να πούμε δεύτερη κουβέντα και
τσουπ δρόμο;
Έχεις pending εδώ όπως βλέπεις.
Επειδή είμαι άνθρωπος του καθήκοντος,το σχόλιο που χρωστώ από πέρσι:
@tictac, παναγία μου! τι με αναγκάζετε να κάνω. Λούστρα στο σώμα της ανθρωπότητας? θέλω να
σε δω να σε παίρνουνε με φορείο μετά από αστείρευτο γλέντι με έλληνες ομογενείς. Συμφωνώ απόλυτα
στο εξής σημείο: για να συμφιλιωθείς με την ιδέα του δούλου, πρέπει να καταφέρεις να θελήσεις και τελικά να συγκροτήσεις ένα σώμα με τόσο κοινές αντιλήψεις.
Δεν έχω ιδέα τι θα έκανα αν ήμουν από το Κόσοβο. Φαντάζομαι όμως, σκεπτόμενη τις ουρές που περίμεναν να περάσουν τον πιο απλό διαδικαστικό - τελωνειακό έλεγχο στην Αμερική, τουρίστες, άνθρωποι,
εμείς, ότι μάλλον με τα μυαλά που κουβαλάω, θα μου φαινόταν τεράστιο φιάσκο να είναι τελικά η Νέα Υόρκη, ένας απλός τράνσιτ
προρισμός. Κατά τα άλλα, συμφωνώ σε όλα. Απλά στις ορθογραφικές παρατηρήσεις, είμαι τόσο σίγουρη, που δεν γυρνάω καν πίσω να κοιτάξω το λάθος μου.
@elefantas, τα 3000 χρόνια είναι ακριβώς μια επιθυμία απόστασης από το βίωμα του κόσμου.
@unpause, μικρή κατηγορία ανθρώπων? είσαι εσύ. Ο άνθρωπος έχει όντως "καταφέρει" να φτιάξει διάφορα εντυπωσιακά πράγματα. Κι εσύ άνθρωπος δεν είσαι?
------
Και μερικές σημειώσεις (δικές μου):
α. δεν κατέχω καμία απόλυτη αλήθεια. Για όνομα του Θεού. Ο λόγος που με γοητεύει τόσο η Αμερική, είναι αυτός ακριβώς ο απλός λόγος που περιγράφω: δουλεύεις? πληρώνεσαι, δεν δουλεύεις? πηγαίνεις με το τρένο πέρα - δώθε διαδρομές για να μπορείς να ξαπλώνεις ασφαλής σε
καθίσματα τρένου και να παίρνεις έναν υπνάκο. Υπάρχει πρόβλεψη.
β. δεν μπορούν να γίνουν συγκρίσεις ανάμεσα σε ανόμοια πράγματα. Δεν μπορείς να
συγκρίνεις την ιστορική στιγμή τάδε όπου άνθρωποι παίρνουν τα όπλα επειδή κάποιος φανατισμένος αλλόθρησκος εχθρός αποφάσισε να σφάξει το χωριό τους, με ανθρώπους που μέσα σε 250 χρόνια διακηρυγμένης ανεξαρτησίας κατάφεραν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο παρά τις (έως) τρομακτικές
συγκρούσεις και διαφορές τους, να συγκροτήσουν ένα έθνος το οποίο υπερασπίζονται, μέχρι του βαθμού να προτιμούν να παρακολουθούνται οι συνομιλίες τους.
ναι, ναι, ναι, τα πάντα εξαρτώνται από το βλέμμα του παρατηρητή. Εγώ όμως κάπως έτσι το αντιγράφω. Γιατί αν πηγαίνω εκεί ως τουρίστας και καταφέρνουν να με αφήνουν με την εντύπωση του "ολόκληρου",
ναι, φυσικά και θαμπώνομαι.
Αντί να τους αμφισβητούμε, θα έπρεπε να ξοδεύουμε ενδεχομένως λίγο περισσότερο από τον πολύτιμο
χρόνο μας, για να τους μελετήσουμε.
γ. νομίζω αντιθέτως ότι αυτά που βλέπω να γίνονται στη δική μας πόλη είναι απολύτως παιδο- φαντασιακά. Νομίζω ότι μας βάλανε να παίζουμε σε μία δημοκρατική αλάνα, απολύτως περιφραγμένη από τη μαμά - οικογένεια και τον μπαμπά - status, όπου προσπαθούμε να διαιωνίσουμε την ιστορία μας, αγοράζοντας διαφήμιση με τις γυμναστικές που κάνουμε.
Προτιμώ και πάλι τη θεώρηση των new york times, παρά του bbc πάνω στα τεκταινόμενα.
Είπε μία φίλη όταν τη ρώτησα
"Μα για το Θεό! γιατί εγκατέλειψες την Αμερική, αφού ήσουν εκεί και ενώ σπούδαζες εκεί, θα μπορούσες να έχεις πιάσει δουλειά εκεί;"
"Γιατί όταν έγινε αυτό στην Ελλάδα (σσ. το 2008), κατάλαβα ότι δεν μπορώ να ζήσω άλλο ένα τέτοιο πράγμα όντας μακριά"
και μετά βέβαια δεν είπα τίποτα, σιώπησα. Συν το ότι η φίλη, ήταν από τις παιδικές μας.
Και η ημέρα αργεί να τελειώσει ή / και να ξημερώσει, για εμάς τους υπόλοιπους.
Δημοσίευση σχολίου