Όπως είναι γνωστό, στους αναγνώστες αυτού του blog, εδώ και 3
χρόνια γίνεται στη Λευκωσία στην Κύπρο ένα κινούμενο πάρτυ που λέγεται
Nicosia Street Parade
Η ιδέα του κινούμενου πάρτυ στο δημόσιο χώρο με το καρότσι που
περιφέρεται στην πόλη, δημιουργώντας μια διαφορετική και ξεχωριστή
κατάσταση, πάρθηκε από το αθηναϊκό What Street Party (WSP), μια δράση στην οποία, μεταξύ άλλων,
συμμετείχαν ενεργά και τα Arxedia Media. Στην Αθήνα μπορεί να μη γίνεται κάτι τέτοιο
πια, όμως η παράδοση συνεχίζεται «περήφανα» στα Χανιά και τη Λευκωσία.
Τα κοινά χαρακτηριστικά των street parties σε Αθήνα, Χανία και
Λευκωσία, όπως το καρότσι-άρμα με το ηχοσύστημα που επιτρέπει την ελεύθερη
κίνηση στους δημόσιους χώρους της πόλης, τη συμμετοχική δι-οργάνωση, το γεγονός
ότι δεν παίρνουν άδεια από τις αρχές και την απουσία συγκεκριμένης πολιτικής
ταυτότητας, κατατάσσουν τα πάρτυ αυτά στην ίδια κατηγορία και ταυτόχρονα,
προσφέρουν μια «κάλυψη» σχετικά με την αντιμετώπιση τους από την αστυνομία, η
οποία ποτέ δεν είχε παρέμβει επιθετικά σε κανένα από αυτά, αλλά απλά
παρακολουθούσε «διακριτικά».
Στη Λευκωσία πριν μερικές μέρες, την παραμονή χριστουγέννων
(24/12/2011), έγινε το 8ο Street Parade (ξεκίνησε από το 2009):
Winter Street Parade Nicosia 2011
Αυτή τη φορά όμως το κινούμενο πάρτυ είχε και τη συνοδεία
αστυνομικής δύναμης καταστολής πλήθους. Ήταν η πρώτη φορά που επιλέχτηκε η
κυπριακή αστυνομική δύναμη Μ.Μ.Α.Δ. (τα αντίστοιχα ΜΑΤ) για τον έλεγχο αυτής
της εκδήλωσης και από την αρχή ως το τέλος του πάρτυ έλεγχαν τους συμμετέχοντες
στο πάρτυ.
«Από νωρίς όμως τα πράγματα μύριζαν μπαρούτι καθώς μερικές διμοιρίες μπάτσων με αντιδιαδηλωτική εξάρτηση (ασπίδες και άλλα χρήσιμα αντικείμενα πάρτι) έκαναν την εμφάνιση τους και άρχισαν να προβαίνουν σε εξακρίβωση στοιχείων ανθρώπων που προσέγγιζαν το χώρο. Με την έναρξη της πορείας του Street Parade η πάνοπλοι αστυνομικοί περικύκλωσαν το πάρτι σε ασφυκτικό κλοιό και πορεύονταν μαζί μας. Μοίρασαν μάλιστα πρόστιμο σε κάποιον που ο σκύλος του δεν έφερε λουρί (έτσι για να μην έχουμε αμφιβολία για τις καλές τους προθέσεις.) Είχε βέβαια την πλάκα του να βλέπεις πάνοπλους αστυνομικούς να ακολουθούν αμήχανα το πάρτι ψάχνοντας την ευκαιρία να δημιουργήσουν πρόβλημα. Η ευκαιρία δόθηκε όταν ένας οδηγός κόρναρε επίμονα με αποτέλεσμα να φάει ένα σχετικό κράξιμο. Αμέσως τα όργανα κτύπησαν τον πρώτο νεαρό που βρήκαν μπροστά τους και συνέλαβαν άλλους δύο που έσπευσαν να διαμαρτυρηθούν. Όπως ήταν επόμενο το πάρτι μεταφέρθηκε στον αστυνομικό σταθμό πριν συνεχίσει το δρομολόγιο του.»
Ενώ σε όλα τα προηγούμενα Street Parade που έγιναν στη Λευκωσία η αστυνομία
ήταν πολύ διακριτική, φροντίζοντας με την ελάχιστη δύναμη (2-3 ένστολους και
2-3 ασφαλίτες) απλά την κίνηση στο δρόμο και την «ομαλή» διεξαγωγή της
εκδήλωσης, αυτή τη φορά είχε πολύ διαφορετική στάση. Γιατί άραγε η αστυνομία
αποφάσισε να αλλάξει στάση;
Τι ήταν αυτό που άλλαξε και ξαφνικά το πάρτυ αυτό αποτελεί πια
τέτοια απειλή που χρειάζεται δύναμη σαν τη Μ.Μ.Α.Δ.;
Το Street Parade είναι μια εκδήλωση η οποία διοργανώνεται από τους
συμμετέχοντες σε αυτήν, δεν έχει χορηγούς ή κάποιο «υπεύθυνο» φορέα
διοργάνωσης, πραγματοποιείται χωρίς να παίρνει άδεια από τις αρχές, έχει ένα
χαλαρό πλάνο σχετικά με τη διαδρομή και τις στάσεις (που ενδέχεται και να
αλλάξει), παρουσιάζει ασαφή πολιτική ταυτότητα, οι συμμετέχοντες είναι κυρίως
νεαροί 17-30ετών, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν συμμετέχουν πολλές φορές είτε
παιδιά, είτε ακόμα και μεγαλύτεροι, και πραγματοποιείται ανοιχτά για τον καθένα
στο κέντρο της πόλης.
Όπως λέει ο «Ανείπωτος»:
«Το συμβάν αδυνατεί να
ταυτοποιηθεί ως αμιγώς πολιτικό, με την έννοια δηλαδή του ότι κάποια
συγκεκριμένη συλλογικότητα παρατάσσεται στον δρόμο και ακολουθεί πορεία
προδιαγεγραμμένη και ελεγχόμενη έχοντας απτό αίτημα και σκοπό. Το συμβάν ωστόσο
ήταν ταυτοχρόνως εν τη γενέσει του και πολιτικό. Κατάφερε να περάσει
τα μηνύματα που ήθελε χωρίς καν να χρειάζεται αυτά να τεθούν επί τάπητος είτε
προς αποδοχή είτε προς απόρριψη.»
Το πάρτυ δεν έχει ρητά πολιτικά προτάγματα (πέρα από τη διεκδίκηση
του δημόσιου χώρου) αλλά, μέσα από την επιλογή των χώρων στους οποίους
σταθμεύει το άρμα με το ηχοσύστημα, το πάρτυ παρεμβαίνει στην κανονικότητα της
πόλης και πρόσκαιρα μεταμορφώνει τους δημόσιους χώρους δίνοντάς τους διαφορετικά
νοήματα. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά παρά το γεγονός ότι θα μπορούσαν να
χαρακτηριστούν από τις αρχές ως «αντιδραστικά», πότέ στο παρελθόν δεν
χαρακτηρίστηκαν ως απειλητικά. Χαρακτηριστική ήταν η απάντηση του αστυνομικού
που διεύθυνε την ομάδα που «πρόσεχε» το αντίστοιχο πάρτυ πέρυσι (24/12/2010)
στην ερώτηση ενός περαστικού σχετικά με το τι είναι αυτή η εκδήλωση. Ο
μεσήλικας αστυνομικός απάντησε, λίγο μπερδεμένος:
«Ε, είναι τα παιδιά... και κάνουν κάτι για
το καλό του χρόνου...» (από
προσωπική παρατήρηση).
Παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, οι αστυνομικοί
όταν ερωτήθηκαν γιατί βρίσκονται εκεί πρόβαλαν επιχειρήματα όπως ότι είναι εκεί
για την ασφάλεια των ατόμων του πάρτυ, θεωρώ πως κάτι έχει αλλάξει στο πως
βλέπουν οι αρχές το Street Parade. Επιπλέον, πιστεύω πως οι λόγοι για αυτήν την
αλλαγή τακτικής της αστυνομίας δεν έχουν να κάνουν με το ίδιο το πάρτυ, μιας
και δεν έχουν αλλάξει τα χαρακτηριστικά του, αλλά με γεγονότα που του έδωσαν
πια μια συγκεκριμένη ταυτότητα, αλλά και με την αλλαγή στις προθέσεις της
δημοτικής και αστυνομικής ηγεσίας.
OccupyTheBufferZone
Πρώτον,
το Street Parade έπαιξε
σημαντικό ρόλο στην εγκαθίδρυση και μαζικοποίηση της κυπριακής ανταπόκρισης στο
παγκόσμιο Occupy
κίνημα, που στη Λευκωσία πήρε τη μορφή κατάληψης του πιο συμβολικού και
αμφιλεγόμενου χώρου της Κύπρου, τη Νεκρή Ζώνη. Οι συμμετέχοντες (ε/κύπριοι και τ/κύπριοι)
στο κίνημα OccupyTheBufferZone (Blog / Facebook / Twitter @OccupyBufferZ) έχουν κατασκηνώσει μέσα στη Νεκρή Ζώνη, που χωρίζει
τις δύο πλευρές της Λευκωσίας, ανάμεσα στους δύο σταθμούς ελέγχου του
περάσματος της οδού Λήδρας μέσα στο «ιστορικό κέντρο», την παλιά Λευκωσία. Το OccupyTheBufferZone επιχειρεί με τον άμεσο τρόπο της
κατάληψης αυτού του χώρου, που χαρακτηρίζεται από την δύναμη του ΟΗΕ και υπεύθυνη
για τον έλεγχό του, ως «No Man’s Land», να τραβήξει την προσοχή του κοινού σε αυτό το χώρο και να δηλώσει
πως θέλει μια ενωμένη Κύπρο, χωρίς το Κυπριακό Πρόβλημα και την Νεκρή Ζώνη τα
οποία και βλέπει ως αποτελέσματα των ενεργειών του καπιταλιστικού συστήματος
παγκόσμιας εξουσίας.
Ιδιαιτερότητα αυτής της κατάληψης, σε σχέση με τις υπόλοιπες σε
Αμερική και Ευρώπη, είναι πως ούτε οι αρχές της μιας, ούτε της άλλης πλευράς
μπορούν να διαλύσουν την κατασκήνωση, όπως έκαναν άλλα κράτη, γιατί δεν μπορούν
να μπουν σε αυτό το χώρο στον οποίο υπεύθυνα είναι μόνο τα Ηνωμένα Έθνη. Έτσι η
κατάληψη συνεχίζει μέχρι σήμερα, μιας και τα Ηνωμένα Έθνη είναι «ειρηνευτική
δύναμη» που σκοπό έχει τη διαμεσολάβηση μεταξύ των δύο κοινοτήτων για τη λύση
του Κυπριακού Προβλήματος και όχι την καταστολή κινητοποιήσεων, ιδιαίτερα όταν
αυτές διαδηλώνουν με, θεωρητικά, τον ίδιο στόχο με τα Ηνωμένα Έθνη, την ειρήνη
και την επανένωση του νησιού.
Αρχικά λοιπόν, μετά την παγκόσμια κινητοποίηση Occupy στις 15 Οκτωβρίου, είχε προγραμματιστεί
μια πρόσκαιρη εβδομαδιαία και συμβολική κατάληψη της νεκρής ζώνης κάθε Κυριακή,
όμως, ένα μήνα αργότερα στις 19 Νοεμβρίου αποφασίστηκε η μόνιμη κατάληψη με την
κατασκήνωση στο σημείο.
The day we made camp:
Πριν όμως τη μέρα
που στήθηκε η κατασκήνωση είχε μεσολαβήσει το Halloween Street Parade το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 31/10/2011 και είχε επιλέξει ως σημείο
εκκίνησης το χώρο της νεκρής ζώνης στο πέρασμα της οδού Λήδρας. Το Parade ήταν
η αφορμή να μαζευτεί πολύς κόσμος στο σημείο μέσα στη Νεκρή Ζώνη και να
μοιραστεί την εμπειρία της κατάληψής της, έτσι, μάλλον δικαίως η μέρα εκείνη χαρακτηρίστηκε από τους συμμετέχοντες στο
OccupyTheBufferZone ως «η μέρα που (το κίνημα) εξερράγη».
the day it
exploded...
Αξίζει εδώ να σημειωθεί
πως το Street Parade είχε ήδη παρέμβει, από την
πρώτη φορά που πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία, αρκετές φορές στο συγκεκριμένο
χώρο της Νεκρής Ζώνης, επιχειρώντας με αυτόν τον τρόπο να δηλώσει έμπρακτα την
αντίθεσή του με την ύπαρξη της Νεκρής Ζώνης, αλλά και με το ιδιαίτερο καθεστώς
αυτού του χώρου ως «No Man’s Land», μεταμορφώνοντας αυτό το χώρο, έστω και
πρόσκαιρα (αλλά επαναλαμβανόμενα), στο αντίθετό του, ένα ζωντανό χώρο που
διεκδικείται. Ο ρόλος του Street Parade στο OccupyTheBufferZone ήταν και είναι
σημαντικός και του προσδίδει πια μια συγκεκριμένη πολιτική ταυτότητα, ακόμα και
αν συνεχίζει να μην έχει πολιτικά προτάγματα, αυτό μάλλον φαίνεται από τα νέα
μέτρα που οι αρχές της ε/κυπριακής πλευράς της Λευκωσίας παίρνουν πια απέναντί
του.
ο νέος
δήμαρχος και η αστυνομία του
Υπάρχει όμως και
ένας δεύτερος λόγος που θεωρώ πως συνέβαλλε στην
αλλαγή στάσης απέναντι στο Street Parade από την πλευρά της (Ε/)Κυπριακής
Αστυνομίας και αυτός είναι η αλλαγή του Δημάρχου της (νότιας πλευράς της)
πόλης. Πριν 2-3 εβδομάδες η νότια (ε/κυπριακή) Κύπρος είχε δημοτικές εκλογές
και στην πόλη της Λευκωσίας έχασε την αναμέτρηση η Ελένη Μαύρου, η προηγούμενη
(αριστερή) δήμαρχος, από τον Κων/τίνο Γιωρκάτζη, το νέο (δεξιό) δήμαρχο και
γόνο του περίφημου Πολύκαρπου Γιωρκάτζη με σημαντική και σκοτεινή δράση κατά τη διάρκεια της αιματηρής περιόδου της
Κυπριακής ιστορίας της δεκαετίας 1960.
Ο νέος δήμαρχος
βγήκε με σύνθημα μια «καθαρή» και «περήφανη» Λευκωσία, τα παρακάτω είναι δικά
του λόγια:
«...μπορούμε
να αντιστρέψουμε την αρνητική πορεία της πόλης μας. Είμαι σίγουρος, ότι
μπορούμε να κάνουμε τη Λευκωσία περήφανη (...) με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα
(...) Αναλαμβάνοντας την ευθύνη του Δήμου Λευκωσίας, δεσμεύομαι να δουλέψω
σκληρά, σκληρά για μια Λευκωσία ανταγωνιστική, λειτουργική, καθαρή, φιλική προς
τους πολίτες της και ελκυστική προς τους επισκέπτες της»
Είμαι σίγουρος πως
οι ιδέες που έχει αυτός ο γόνος του Πολύκαρπου περί καθαρότητας και περηφάνιας
με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα δεν περιλαμβάνουν «βρωμοχίππιδες» νεαρούς να
χορεύουν ανεξέλεγκτα στους δρόμους της χριστουγεννιάτικής του πόλης και να
στήνουν τσαντίρια μέσα στη Νεκρή (του) Ζώνη, έτσι αποφάσισε μάλλον να στείλει
καλύτερα τη Μ.Μ.Α.Δ., αυτοί φαντάζομαι πως θα ξέρουν πως να συμπεριφερθούν σε
νεαρούς και εφήβους που χορεύουν στο δρόμο χωρίς άδεια... με ξύλο και
συλλήψεις.
F.E.
“Παραμονή χριστουγέννων και η αστυνομία έδειξε το πρόσωπό της
συλλαμβάνοντας 2 άτομα μετά από μια μικροσυμπλοκή(σπρωξίματα από την αστυνομία)
που έγινε όταν επιτέθηκαν σε ένα ανήλικο παιδί, που όπως υποστηρίζουν έκανε
άσεμνη χειρονομία σε κάποιους άλλους. Από parade μετατραπήκαμε σε πορεία
διαμαρτυρίας στον αστυνομικό σταθμό Λυκαβυτού όπου παραμείναμε για περίπου μισή
ώρα και συνεχίστηκε η διαδρομή.
Επαναλαμβάνουμε πως η αστυνομία ενείργησε
ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟΤΑΤΑ με 30 περίπου αστυνομικούς με ασπίδες και εξάτηση, να
περικύκλώνουν το Parade καθόλη τη διάρκεια του. Όποιος έβλεπε το σκηνικό από
μακριά θα νόμιζε πως έχουν περικυκλωθεί "εγκληματίες"! Μόνο που οι
"εγκληματίες" χορεύαν ρε!
Η ιστορία του Parade (που ΠΟΤΕ δεν αστυνομέυτηκε
από την ΜΜΑΔ) αποδυκνύει ότι ΠΟΤΕ δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα η έκτροπο που να
δικαιολογεί την απειλητική παρουσία τους. Συμπέρασμα, η παρουσία της αστυνομίας
δημιουργεί προβλήματα εκεί που δεν υπήρχαν”
Το θέμα που
προκύπτει, μετά αυτήν την αλλαγή συμπεριφοράς προς την Λευκωσιάτικη εκδοχή του
Street Party από την αστυνομία (και αφορά μάλλον όλα τα αντίστοιχα τέτοια
πάρτυ), είναι το ότι όταν η δράση αυτή αποκτά ένα χαρακτήρα που ενοχλεί (τους
εκάστοτε υπεύθυνους) πρέπει να περιμένουμε και αλλαγή στη στάση της αστυνομίας.
Το ερώτημα που πρέπει να απαντήσουν αυτοί που θέλουν να συνεχίζουν αυτήν την
καρναβαλική, ελεύθερη, ανοιχτή και διασκεδαστική μουσική δράση είναι το αν
θέλουν αυτή να έχει και κινηματικές προεκτάσεις.
Η σχέση που το
Street Parade ανέπτυξε με τον χώρο της Νεκρής Ζώνης της Λευκωσίας και με το
κίνημα OccupyTheBufferZone αναδεικνύει, από τη μια πλευρά, τη δύναμη που μπορεί
μια τέτοια δράση να έχει, καταφέρνοντας να προσφέρει στους συμμετέχοντες την
εμπειρία του πρόσκαιρου βιώματος της συμμετοχικής ελευθερίας στον αστικό δημόσιο
χώρο, αλλά ταυτόχρονα και να περάσει σημαντικά μηνύματα παρεμβαίνοντας στο χώρο
της πόλης, και από την άλλη, δείχνει ότι οι αρχές και η αστυνομία θα είναι εκεί
κάθε φορά που η δράση αυτή θα καταφέρνει να κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την Αλλαγή.
6 σχόλια:
gia auto den vgainoun kai dw sthn a8hna pia...exoun na mazepsoun xhmiko kai xulo ....xaxaxxaxaxaxa
Μπράβο, πολύ καλό το ποστ και οι πληροφορίες. Έχει μια ταπεινή υπερηφάνεια να βλέπεις πώς ένας σπόρος μπορεί να εξελιχθεί σε ένα καρποφόρο δέντρο όπως είναι το OBZ στην Κύπρο.
Εκεί το πάρτυ πήρε πολιτική χροιά εξ ανάγκης (παρουσία στο ΑΤ) ενώ εδώ δε χρειάστηκε ποτέ κάτι ανάλογο. Φυσικά, και η επιλογή της Νεκρής Ζώνης είναι κεντρικό μήνυμα.
Νομίζω ότι στην Αθήνα θα πρέπει να συμβεί το αντίστροφο, το έχω πει πολλάκις. Οι πορείες να πάρουν χροιά πάρτυ.
Ωραίο το ποστ. Μπράβο στα παιδιά στην Κύπρο, που επιμένουν με το street party.
Psarras
e nai ...panta oi poreies sthn a8hna KATALHGOUN se PARTY sto telos...
GIA TOUS MPATSOUS!!!!
ISWS ENA PARTY KAPOTE KATALHXEI SE KATI PARAPANW APO POREIA....
TO LEW XRONIA PIA....XAXAXAXAXA
όσο οι καλεσμένοι πάνε με στολές και μαύρα , πάρτυ δε βλέπω.
μόνο κάποιοι 'χίπηδες' το έχουν δει έτσι αυτό το σκηνικό. και τις τρώνε και από τις δύο μπάντες..
βλέπω τα κάτεργα (αυτά , που σπάνε πέτρες και μάρμαρα) και σκέφτομαι οτι είναι πολύ μακρυά η αίσθηση δημιουργικής, θετικής απελευθέρωσης σε αυτή τη διαδήλωση όπως έχει κατοχυρωθεί στο Ελλάντα.
κρίμα, χάσαμε και τη χάρη μας
δεν έχουμε να χάσουμε τίποτα πλέον , και ακόμα ανασφαλής 'πόζα' ρε, κρίμα..
Εσπικέις
^ το πρώτα σχόλιο πήγαινε σε όσα είναι γραμμένα ως , ερ, σχόλια.
Ευχαριστώ για την ενημέρωση- δεν είχα ιδέα για το τι έπαιζε Κύπρο..
δύναμη και νου, πάμε του κόσμου street parties !!
reminder (again) : party = κόμμα στην αγγλική.
;)
Εσπικέις πάλι
Δημοσίευση σχολίου